Publicitate
Este o victorie politică pentru opoziția turcă. Un tribunal administrativ din Istanbul a invalidat planurile de zonare stabilite de Ministerul Mediului pentru „Canalul Istanbul”, un proiect titanic al președintelui Recep Tayyip Erdogan, care intenționează să sape o strâmtoare paralelă cu Bosforul, pe flancul vestic al orașului turcesc.
Prezentat în 2011, acest proiect descris drept „nebunesc” de însuși liderul turc constă în forarea unui canal artificial lung de 45 de kilometri lungime și lat de până la 200 de metri, care să facă legătura între Marea Marmara și Marea Neagră.
Monetizarea traficului maritim
Potrivit guvernului, realizarea acestui canal ar debloca strâmtoarea Bosfor și ar evita posibilele coliziuni de nave. Ar fi, de asemenea, o modalitate de monetizare a traficului maritim și de eludare a Convenției de la Montreux stabilită în 1936 care garantează libera circulație a navelor pe Bosfor.
Estimat la 20 de miliarde de dolari de către ministerul de profil, acest canal, care inițial trebuia să vadă lumina zilei în 2023, este criticat de organizațiile de mediu și de opoziție care îl consideră o amenințare pentru ecosistem, deoarece implică distrugerea de păduri, terenuri agricole și zone protejate, precum și mai multă poluare într-o Marea Marmara deja aproape moartă.
Daune ireversibile
În fruntea detractorilor se află primarul Istanbulului, Ekrem Imamoglu, din partea Partidului Popular Republican (CHP) și care continuă să afirme că un astfel de proiect ar provoca și daune ireversibile bazinelor hidrografice, privând metropola de o sursă de apă potabilă.
După desfășurarea în iunie 2021 a unei ceremonii de lansare a primelor lucrări la un pod suspendat care ar trebui să facă legătura între cele două maluri ale canalului, primăria din Istanbul a acționat în justiție pentru invalidarea planului de zonare a primei lucrări a proiectului.
Şantierul în impas
După decizia instanței, este evident că proiectul a ajuns în impas. În timp ce guvernul nu dispune de resursele necesare finanțării acestuia într-un context de criză economică, investitorii străini par să fie reticenți în a se angaja, având în vedere incertitudinile care îl înconjoară.
„Obiectivul nostru este să organizăm licitația și să începem construcția [canalului] în cel mai rezonabil interval de timp”, a asigurat însă Ministerul Mediului în noiembrie 2022, chiar dacă, de atunci, nu s-a înregistrat niciun progres.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.