Lovitură pentru constructorii auto din România: Prognoza este una dezastruoasă

DCBusiness Team |
Data publicării:
Autoturism
Autoturism

Din cauza modificărilor anunțate de Guvernul României, privind Programul Rabla 2024, piața auto ar putea înregistra o scădere semnificativă.

Declarându-se șocată de noile măsuri bugetare, Asociaţia Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) atrage atenția că ”modificarea într-un mod total neprevăzut şi dezechilibrat a cuantumului tichetelor oferite în cadrul programului Rabla (la jumătate din valoarea actuală) şi a programului Rabla Plus (la 1/5 din valoarea actuală) va duce la o prăbuşire a pieţei de vehicule noi, coroborată cu o creştere exponenţială a importului de vehicule second hand”.

Impact negativ asupra locurilor de muncă

ACAROM precizează, totodată că, dacă ”în 2023, ne aşteptăm ca piaţa de autoturisme noi să atingă valoarea de 145.000 unităţi” cu contribuția majoră a celor două programe, ”prognoza pentru 2024 este una dezastruoasă, respectiv o piaţă de vehicule noi de maximum 80.000 unităţi, cu impact negativ direct asupra locurilor de muncă din sector şi a cifrei de afaceri a companiilor româneşti din domeniul auto”.

"Subliniem totodată faptul că diminuarea valorilor tichetelor acordate prin cele 2 programe va afecta posibilitatea cetăţenilor României de a achiziţiona vehicule noi, mai puţin poluante. Astfel, se anulează efectul benefic al derulării programelor în anii precedenţi - creşterea ponderii vehiculelor hibride, electrificate şi electrice, având ca şi consecinţă directă creşterea importurilor de vehicule second hand, mai poluante şi mai nesigure", notează asociaţia profesională.

Pierderi pe mai multe direcții

În viziunea constructorilor de automobile din România, odată cu implementarea noilor măsuri ce vizează programele "Rabla" şi "Rabla Plus", vor exista pierderi pe mai multe direcţii, respectiv neîncasarea TVA şi a taxelor/contribuţiilor aferente achiziţiei de vehicule noi (minimum 65.000 de unităţi); creşterea nivelului de poluare prin îmbătrânirea parcului auto (importuri mai mari de vehicule second hand plus amânarea deciziei de reînnoire a vehiculelor deja deţinute); creşterea comerţului cu vehicule second hand importate (peste 1,5 milioane unităţi în ultimii 4 ani, din care peste 80% sunt mai vechi de opt ani), marea majoritate nefiind fiscalizate.

Scăderi pe linie

De asemenea, va fi vorba despre impredictibilitate pentru mediul de afaceri cu activităţi de distribuţie şi vânzare de vehicule noi, scăderi de volume de vânzări, cifră de afaceri, profitabilitate, aport fiscal la bugetul naţional şi, nu în ultimul rând, afectarea directă a cetăţeanului român căruia, în acest fel, i se reduce speranţa achiziţionării unui vehicul nou cu suportul acestor programe (valoarea nesemnificativă a tichetelor va descuraja achiziţia unui vehicul nou).

Propunerea Guvernului

Conform proiectului de OUG, prima de casare ce se acordă în cazul programului Rabla Clasic va fi de doar 3.500 de lei pentru achiziţionarea unei motociclete noi sau a unui autovehicul nou în schimbul casării unui autovehicul uzat, respectiv de 5.000 de lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou în schimbul casării a două autovehicule uzate. Acum, prima este de 7.000 de lei dacă se casează un singur autovehicul uzat și de 10.000 de lei la casarea a două autovehicule uzate.

În cazul programului Rabla Plus, valoarea ecotichetului va fi de cel mult 10.000 de lei (acum e 51.000 de lei pentru casarea unei mașini și 54.000 de lei pentru casarea a două).

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9742
Diferența 0.0011
Zi precendentă 4.9731
USD
Azi 4.8491
Diferența -0.0243
Zi precendentă 4.8734
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9742 RON
USD flag1 USD = 4.8491 RON
GBP flag1 GBP = 5.9080 RON
CHF flag1 CHF = 5.2925 RON
AUD flag1 AUD = 3.0006 RON
DKK flag1 DKK = 0.6667 RON
CAD flag1 CAD = 3.3719 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0307 RON
NOK flag1 NOK = 0.4251 RON
SEK flag1 SEK = 0.4322 RON
XAU flag1 XAU = 415.7350 RON
Monede Crypto
1 BTC = 468261.73RON
1 ETH = 15652.70RON
1 LTC = 495.48RON
1 XRP = 12.91RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17069.800.54%
BET-BK3202.910.86%
BET-EF928.060.60%
BET-FI63005.660.30%
BET-NG1231.740.82%
BET-TR37641.750.54%
BET-TRN36587.710.54%
BET-XT1474.430.58%
BET-XT-TR3196.190.58%
BET-XT-TRN3113.290.58%
BETAeRO884.36-0.78%
BETPlus2522.830.50%
RTL37985.220.55%

Opinii

Muncitor uzină siderurgică / sursa foto: Freepik.com

UGIR: Privatizările necontrolate pot expune România la riscuri pe termen lung

Apărarea, energia, resursele minerale,...

Adrian Negrescu

Verdict nemilos. Adrian Negrescu: Românii vor reveni la covrigi, ca în anii 1990

Analistul financiar Adrian Negrescu schițează...

Mircea Coșea

Comunicate de presa

La bursă / FOTO: Freepik

Analiza Freedom24: Ce companii s-ar putea lista la bursă în 2025

Analiștii de la Freedom24, platforma de...

PLG / FOTO: Captură ecran
Delta Dunării / FOTO: Wikipedia

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel