Curtea Europeană de Justiție a declarat că organismele de supraveghere a concurenței pot analiza dacă companii precum Facebook respectă normele stricte de confidențialitate de pe continent, care sunt în mod normal aplicate de autoritățile naționale de reglementare în materie de confidențialitate a datelor.
Curtea a decis că autoritățile antitrust pot lua în considerare orice încălcare a normelor privind confidențialitatea datelor atunci când investighează dacă giganții din domeniul tehnologiei abuzează de poziția lor dominantă pe piață prin eliminarea concurenților.
"Evaluăm decizia instanței și vom avea mai multe de spus în timp util", a declarat Meta, compania mamă a Facebook, într-un comunicat.
Instanța a dat dreptate unei decizii antitrust din Germania din 2019 care amenința să bulverseze modelul de afaceri al Meta, care constă în vânzarea de reclame orientate către utilizatori pe baza datelor culese din modul în care aceștia petrec timpul pe serviciile sale.
Meta, care deține, de asemenea, Instagram și WhatsApp, a făcut apel la acea decizie, ceea ce a determinat autoritățile germane să solicite un aviz de la Curtea de Justiție, instanța supremă a blocului de 27 de națiuni.
Decizia de marți ar putea deschide calea pentru un control mai strict al companiilor de tehnologie. Europa și-a asumat un rol de pionierat în ceea ce privește limitarea puterii marilor platforme digitale, cu noi standarde radicale care intră în vigoare luna viitoare și cu norme în curs de elaborare privind inteligența artificială.
Oficiul Federal German pentru Carteluri, sau Bundeskartellamt, nu a contestat utilizarea de către companie a datelor clienților pentru a direcționa reclamele către utilizatori pe Facebook.
Dar a declarat că, pentru ca societatea să combine datele din toate serviciile pe care le gestionează pentru a direcționa mai precis reclamele, Facebook ar trebui să obțină mai întâi permisiunea separată de la celelalte aplicații și site-uri web pentru a face acest lucru.
În cauză este modul în care Facebook obține consimțământul utilizatorilor pentru a le prelucra datele.
Într-un comunicat de presă care rezumă decizia instanței se arată că societatea "nu poate justifica" invocarea "interesului legitim" ca motiv pentru a utiliza datele personale pentru a difuza reclame utilizatorilor. Conform normelor Uniunii Europene privind confidențialitatea, utilizatorii trebuie să își dea liber consimțământul pentru ca datele lor să fie utilizate.
Decizia instanței UE va avea "efecte de anvergură asupra modelelor de afaceri din economia datelor", a declarat Andreas Mundt, președintele Oficiului Federal German pentru Carteluri.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.