În luna septembrie 2024, ANRE a elaborat un Proiect de Ordin pentru stabilirea unor măsuri de informare a clienților finali de energie electrică și gaze naturale, aplicabile în perioada 1 noiembrie 2024 - 31 martie 2025. Dezinteresul față de clienți a dus la ignorarea realizării chiar și a acestui ordin, care, deși departe de ceea ce ar fi trebuit să fie campania ANRE de pregătire a liberalizării pieței, reprezenta totuși o mică acțiune.
Afirmațiile guvernanților conform cărora, de la 1 aprilie 2025, se va continua aplicarea plafonării – care, conform comunicatului de presă, de fapt se va aplica doar clienților vulnerabili – reprezintă o dezinformare. Aceasta nu face decât să agraveze situația și să elimine oportunitățile scăderii prețului la energie, posibilă doar prin concurență.
Astfel, cu doar patru luni înainte de liberalizarea pieței de energie și gaze, există un singur furnizor care a plasat oferte de energie electrică la nivel național pentru perioada de după 1 aprilie 2025. Aceste oferte, cuprinse între 1,30 – 1,43 lei/kWh, vor afecta profund consumatorii. Extrăgând consumatorii vulnerabili, așa cum sunt definiți de legislația în vigoare:
Aproximativ 40% dintre consumatori vor plăti cu până la 110% mai mult pentru energia electrică;
Aproximativ 35% dintre consumatori vor plăti cu până la 80% mai mult;
Aproximativ 9% dintre consumatori vor plăti cu până la 10% mai mult.
În ceea ce privește gazele naturale, doar patru furnizori au plasat oferte pentru perioada de după 1 aprilie 2025, toate fiind identice până la a patra zecimală: 0,2605 lei/kWh fără TVA (0,31 lei/kWh cu TVA). Dacă aceste oferte se vor concretiza, consumatorii vulnerabili vor achita același preț ca și cei nevulnerabili, însă fără o creștere față de prețurile actuale.
Lipsa de pregătire – un risc major pentru consumatori
Situația, deja nefavorabilă pentru români, riscă să se transforme într-un dezastru pe măsură ce se apropie termenul de 1 aprilie 2025. Din cauza lipsei pregătirii liberalizării pieței de către ANRE, furnizorii, neobligați să publice oferte din timp, pot întârzia acest proces. Consumatorii vor fi astfel presați să accepte rapid și fără opțiuni ofertele disponibile.
Această situație ar fi putut fi evitată dacă Scrisoarea Deschisă adresată de Asociația Energia Inteligentă Guvernului României pe 29 ianuarie 2024 ar fi determinat implementarea unui plan de acțiune concret pentru pregătirea liberalizării pieței.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.