Publicitate
Astfel, pe lista ultimelor chestiuni ce trebuie stabilite până la finalul lunii decembrie se regăsesc câteva ajustări punctuale la OG 16/2022. Publicația Avocatnet prezintă câteva dintre acestea.
1. Câteva ajustări la schimbările introduse de OG 16/2022. Proiectul de lege pentru aprobarea ordonanței va aduce câteva schimbări importante, printre care amânarea noului sistem de impozitare locală a clădirilor, aplicarea noului plafon de 500.000 de euro de la regimul micro începând cu veniturile din 2023, păstrarea impozitului mixt, schimbarea regulilor pentru obligația de a accepta plata cu cardul bancar și o clarificare privind impozitarea dividendelor interimare. Ce mai este de făcut: promulgarea prin decret și publicarea în Monitorul Oficial.
2. Adaptarea normelor Codului fiscal. Apariția OG 16/2022 a adus cu sine o sumedenie de nelămuriri din partea mediului de afaceri și doar câteva dintre ele își găsesc răspunsuri în legea de aprobare. Din acest motiv s-a cerut ca Guvernul să adapteze normele Codului fiscal, sunt stabilite prin HG 1/2016, înainte de finalul anului. Conform surselor avocatnet.ro, Ministerul Finanțelor deja lucrează la un proiect de HG în acest sens, care este posibil să apară în perioada următoare.
3. Modificări la regulile de procedură fiscală. Toate tipurile de controale fiscale (antifraudă, inopinate, inspecții, verificări) urmează să sufere modificări și/sau completări printr-un proiect de OUG inițiat în această toamnă de Ministerul Finanțelor, însă autoritățile vor mai introduce și alte schimbări ce țin de relația contribuabil - Fisc. Guvernul trebuie să oficializeze acest proiect până la finalul anului curent.
4. Posibila definitivare a listei contribuabililor mijlocii, în vederea aplicării obligației de raportare SAF-T, și alte chestiuni ce trebuie rezolvate prin ordine ale Fiscului. Lista contribuabililor mijlocii urmează să fie actualizată și republicată, conform unor declarații recente ale șefului Fiscului. Acesta n-a precizat, însă, când anume urmează această „reașezare” a companiilor medii, chestiunea fiind importantă din perspectiva implementării raportării SAF-T. În plus, până la sfârșitul anului trebuie să apară noua procedură pentru sistemul e-Transport, regulile actualizate pentru registrul cu persoanele care beneficiază de TVA redus pentru locuințe, adaptarea formularelor 010 și 700 în contextul eliminării impozitului specific și procedura nouă de înregistrare obligatorie a contractelor de închiriere.
5. Alte chestiuni fiscale ce trebuie rezolvate. Printre altele, autoritățile fiscale trebuie să mai rezolve unele chestiuni rămase în aer până acum. De exemplu, probabila (nouă) amânare a termenului de dotare a automatelor comerciale cu case de marcat, (re)suspendarea sau ajustarea facilităților fiscale pentru educație timpurie și implementarea directivei europene ce prevede că veniturile obținute de comercianți prin marketplace-uri vor fi raportate Fiscului (țara noastră încă figurează cu restanță la acest capitol). Ce trebuie să se mai întâmple: publicarea în dezbatere a unei ordonanțe (sau a mai multor ordonanțe), adoptarea de către Executiv și apoi apariția în Monitorul Oficial.
Citește și Românii, controlați de ANAF pe rețelele de socializare
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.