Una dintre schimbările majore propuse se referă la definirea noțiunii de "vehicul", astfel încât să includă vehiculele care, deși nu sunt înmatriculabile sau înregistrabile, sunt utilizate în trafic sau în zone private deschise circulației publicului. Proiectul propune o definire bazată pe caracteristicile generale ale vehiculelor, cum ar fi viteza maximă constructivă și masa proprie, indiferent de numărul de roți sau de obligația de înmatriculare/înregistrare.
O altă modificare importantă vizează limitarea acoperirii RCA în funcție de utilizarea efectivă a vehiculului. Accentele sunt puse pe eliminarea acoperirii în situații în care vehiculele nu sunt utilizate ca mijloc de transport. Această schimbare se bazează pe clarificările recente ale Curții de Justiție a Uniunii Europene privind noțiunea de "utilizare a unui vehicul" din cadrul Directivei 2009/103/CE.
Proiectul de lege propune, de asemenea, reglementarea limitelor minime de despăgubire și stabilirea acestora în Lei, la cursul indicat în directivă. Se introduc măsuri pentru controlul asigurării RCA, inclusiv utilizarea dispozitivelor electronice de control în trafic, fără oprirea vehiculelor, cu condiția respectării legislației GDPR.
O altă inovație constă în introducerea unui tipizat standardizat la nivel european pentru atestarea istoricului daunelor acoperite de RCA ale asiguratului. Aceasta ar facilita recunoașterea și evaluarea istoricului daunelor în momentul încheierii unui nou contract RCA.
Proiectul mai propune reglementarea posibilității suspendării efectelor contractului RCA la cerere, pe perioada suspendării înmatriculării vehiculului, cu introducerea unor obligații în sarcina asiguratului în această perioadă.
Neadoptarea acestui proiect de lege ar putea avea consecințe grave, inclusiv declanșarea de către Uniunea Europeană a procedurii de infringement împotriva României, pentru nerespectarea obligațiilor de transpunere a legislației europene în domeniul asigurărilor auto.
Schimbările propuse de noua lege
Redefinirea termenilor cheie: Termenul "vehicul" a fost redefinit, includând acum și remorcile destinate utilizării cu vehiculele, indiferent dacă sunt cuplate sau necuplate. De asemenea, s-a introdus o definiție pentru "utilizarea unui vehicul", care se referă la orice utilizare conformă cu funcția vehiculului în momentul accidentului.
Obligativitatea asigurării RCA: Proprietarii sau utilizatorii vehiculelor care staționează în mod obișnuit în România sunt obligați să încheie și să mențină în valabilitate o asigurare RCA pentru a acoperi riscurile în limitele teritoriale prevăzute.
Excepții de la obligația asigurării RCA: Se fac excepții pentru persoanele care utilizează vehicule în cadrul evenimentelor și activităților sportive cu motor, cu condiția să fie acoperite de o asigurare facultativă sau să dispună de un instrument de garantare alternativ.
Limite minime de răspundere: S-au stabilit limite minime de răspundere pentru prejudicii materiale și vătămări corporale/decese cauzate de accidente. Aceste limite sunt conforme cu reglementările Uniunii Europene.
Suspendarea efectelor contractului RCA: Asiguratul poate solicita suspendarea efectelor contractului RCA pe durata suspendării înmatriculării vehiculului, iar asigurătorul RCA trebuie să comunice asiguratului această suspendare în termen de 5 zile de la solicitare.
Controlul asigurării RCA: S-au introdus prevederi care permit controalele asigurării RCA, inclusiv prin intermediul unor dispozitive tehnice, cu respectarea legislației privind protecția datelor cu caracter personal.
Informații privind istoricul daunelor: Asigurătorul RCA trebuie să elibereze un certificat privind istoricul daunelor înregistrate în ultimii 5 ani. De asemenea, acesta trebuie să publice informații referitoare la politica sa cu privire la utilizarea acestui certificat în calcularea primei de asigurare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.