Potrivit Anexei nr. I din Capitolul C2 – Păduri și protecția biodiversității - Modalități și calendar de monitorizare - sprijin financiar nerambursabil, din
Programul Național de Redresare și Reziliență, Reforma 1. Reforma sistemului de management și a celui privind guvernanța în domeniul forestier prin elaborarea unei noi Strategii forestiere naționale și a legislației subsecvente, MinisterulMediului, Apelorși Pădurilor are obligația intrării în vigoare a actelor normative de modificare și completare a legislației actuale în domeniul forestier, se arată în nota de fundamentare a proiectului.
Principalele schimbări aduse de acest proiect
- se reglementează înființarea Registrului Forestier National pentru evidenta exploatațiilor forestiere, pentru evidența proprietăților din FFN,
pentru facilitarea prin modalități informatice a avizărilor și raportărilor între diferite entități publice și monitorizarea implementării serviciilor silvice;
- se definesc serviciile ecosistemice ca obligația proprietarului de asigurare a condițiilor pentru regenerarea pădurii, evitarea degradării pădurii
și promovarea regenerării naturale atunci când este posibil din punct de vedere tehnic;
- se reglementează situațiile în care proprietarii se găsesc în imposibilitatea achitării pazei și serviciilor minimale. Contractul de pază și servicii silvice minimale constituie titlu executoriu și conține clauze referitoare la garanții contractuale în favoarea prestatorului pentru plata remunerației
prevăzută în contract. Dacă nu este cunoscut proprietarul terenului din FFN, suprafețele se preiau în pază de către ocolul nominalizat, în baza dispozițiilor art. 31. S-a instituit procedura în situația în care proprietarul terenurilor din FFN este executat silit, fiind în imposibilitate de plată a contravalorii contractului de pază;
- s-a reglementat clar modul de funcționare a ocoalelor silvice de regim, distinct pentru proprietatea publică a unităților administrativteritoriale și pentru proprietatea privată;
- s-a creat obligația pentru proprietarii/admistratorii de fond forestier de soluționare a ocupațiilor evidențiate ca atare în amenajamentele silvice prin demararea procedurilor pe cale judiciară pentru soluționarea ocupațiilor, în termen de 5 ani de la intrarea în vigoare a prezentei legi, respectiv de la data evidențierii în amenajamentul silvic. Administratorii terenurilor din FFN sunt scutiți de taxele judiciare de timbru pentru demersurile judiciare realizate;
- se reglementează obligativitatea aplicării normelor tehnice, iar Ghidurile de bune practici sunt neobligatorii. S-a creat obligativitatea introducerii indicatorilor de stare ai pădurilor (inclusiv pentru biodiversitate) care urmează a fi introduși în Normele tehnice. Ghidurile de bune practici fac referiri clare la păduri private, conservarea biodiversității și schimbările climatice. Indicatorii de stare a pădurilor trebuie să permită monitorizarea:
a) menținerii și îmbunătățirii principalelor caracteristici ale fondului de producție;
b) gradului de îndeplinire a obiectivelor urmărite la efectuarea lucrărilor silvotehnice în arborete și monitorizarea calității acestora;
c) eficacității funcționale în privința funcțiilor ecologice, economice și sociale atribuite;
d) stării de sănătate a pădurilor;
e) stării de conservare a habitatelor forestiere.
Documentul complet poate fi studiat aici.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.