Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a desfășurat, în perioada 07 – 24.05.2024, o serie de acțiuni de control, la nivelul întregii țări, pentru a verifica modul de respectare a prevederilor legale privind siguranța jucăriilor, inclusiv la comerțul online (analiza site-urilor de prezentare și publicitate).
Au fost controlați 963 de operatori economici, dintre care 875 au fost depistați cu abateri, comisarii aplicând pentru sancționarea acestora 864 amenzi contravenționale în valoare totală de circa 4,25 milioane lei și 419 avertismente.
” Nu de puține ori, din neatenție și ignorând avertismentele de pe ambalajul sau eticheta produsului, părinții cumpără copiilor jucării care nu sunt potrivite vârstei acestora, și care le pot pune în pericol sănătatea sau chiar viața. De aceea, este important să fim foarte atenți la cumpărarea jucăriilor, pentru a nu transforma bucuria copiilor într-o tragedie” – Sebastian Hotca, președinte interimar ANPC.
Majoritatea companiilor verificate realizează, pe piață,vânzarea directă de jucării, numărul acestora ridicându-se la 947, dintre care la 872 au fost înregistrate nereguli.
Din punctul de vedere al produselor controlate, numărul acestora a depășit 630.000 buc., în valoare de aproximativ 3,8 milioane lei. La circa 550.000 produse dintre cele verificate, în valoare de aproximativ 1,1 milioane lei, au fost identificate diferite abateri.
Sancțiunile aplicate, în aceste situații, au fost:
- 861 amenzi contravenționale în valoare totală de peste 4,2 milioane lei.
- 418 avertismente
- oprirea temporară de la comercializare a circa 480.000 produse, până la remedierea deficiențelor constatate
- oprirea definitivă de la comercializare a aproximativ 65.000 jucării, în valoare de circa 600.000 lei.
Cele mai importante nereguli constatate au fost:
- lipsa menționării pe eticheta jucăriei a denumirii, adresei și datelor de contact ale producătorilor şi/sau a importatorului
- lipsa menționării pe eticheta jucăriei a numărului unic de identificare a lotului
- lipsa menționării pe eticheta jucăriei a marcajului CE sau utilizarea unui marcaj neconform
- lipsa menționării pe eticheta jucăriei a elementelor de identificare/instrucțiuni de utilizare în limba română sau documentație tehnică
- comercializarea unor jucării deteriorate sau cu ambalaj deteriorat- comercializarea unor jucării fără a avea menționată, pe etichetă, compoziția chimică
- comercializarea unor jucării fără a avea menționată, pe etichetă, avertismentele generale (de vârstă), cele specifice, precum și indicațiile privind precauțiile de utilizare- comercializarea unor jucării care imită produse alimentare
- comercializarea unor jucării care conțin substanțe toxice/necunoscute, fiind considerate periculoase
- comercializarea unor jucării notificate în sistemul de alertă europeană pentru produse nealimentare RAPEX, deși vânzarea acestora este interzisă
- comercializarea unor jucării care conțineau fibre textile drept păr al păpușii, care se desprindeau ușor, a unor jucării cu diferite umpluturi sau cu bandă elastică, cu inel la capăt, care puteau pune în pericol siguranța utilizatorilor
- nerespectarea regimului promoțiilor (lipsa menționării datei la care încetează/sau a mențiunii că promoția este valabilă în limita stocului disponibil)- comercializarea unor jucării fără a avea afișat prețul de vânzare
- lipsa autorizație de funcționare.
În ceea ce privește vânzarea online, au fost analizate site-urile aparținând a 16 operatori economici, la 3 dintre aceștia fiind depistate abateri.
Ca atare, sancțiunile aplicate au fost:
- 3 amenzi contravenționale, în valoare de 11.000 lei
- 1 avertisment.
Deficiențele constatate în cazul comercianților online de jucării au fost:
- indicarea, pe site, a unor prevederi legale abrogate referitor la dreptul privind denunțarea unilaterală a contractului
- lipsa, de pe site, a unui formular eronat sau menționarea unui termen eronat de retragere din contract
- nerespectarea termenului de livrare a produselor comandate
- comercializarea unor jucării fără instrucțiunile și informațiile traduse în limba română
- neafișarea, pe site, a perioadei de desfășurare a promoției sau a sintagmei „în limita stocului disponibil”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.