Pentru că încă din luna aprilie a acestui an, roboții vor putea, în baza unei noi prevederi introduse în Codul rutier al țării, efectua livrări în întreaga țară. Nu imediat însă, pentru că mai este mult până când vor reuși să se răspândească peste tot, a ținut să precizeze Hisashi Taniguchi, președintele companiei de robotică din Tokyo ZMP.
Roboții „sunt noii veniți în societatea umană”, așa că este important să fie „smeriți și amabili” pentru a inspira încredere, a adăugat el pentru AFP. ZMP își testează roboții de livrare în Tokyo de câțiva ani în parteneriat cu grupuri mari precum Japan Post.
Robotul său, „DeliRo” arată ca o jucărie, cu ochi mari, rotunzi, expresivi care ar trebui să-i emoționeze. vizează înmuierea trecătorilor. „Toți copiii din cartier îi știu numele”, se bucură domnul Taniguchi.
Lipsa forței de muncă
Dar dincolo de aspectu lor drăguț, DeliRo și ceilalți roboți de livrare au o misiune majoră în Japonia. Populația țării îmbătrânește - aproape 30% dintre locuri au 65 de ani și peste - și mulți bătrâni trăiesc în zone rurale depopulate, unde accesul la produsele și serviciile de bază poate fi dificil.
Scăderea demografică accentuată se resimte și în orașe: serviciile de livrare la domiciliu se confruntă cu o lipsă de forță de muncă, în timp ce cumpărăturile online au explodat după pandemie. „Lipsa lucrătorilor din domeniul transporturilor este o provocare pentru viitor”, avertizează Dai Fujikawa, inginer la gigantul tehnologic japonez Panasonic, care testează roboți de livrare în Tokyo și Fujisawa, la sud-vestul capitalei. „Sper că roboții noștri vor fi folosiți pentru a ajunge acolo unde este nevoie”, a adăugat Fujikawa.
Roboți similari există deja în alte țări, cum ar fi Marea Britanie și China, dar Japonia este îngrijorată în special de riscul de coliziune și furt. Reglementările japoneze impun o viteză maximă de 6 km/h, astfel că „riscul de rănire gravă în cazul unei coliziuni este relativ scăzut”, spune Yutaka Uchimura, profesor de inginerie robotică la Institutul de Tehnologie Shibaura din Tokyo.
Dar dacă un robot „se rostogolește de pe trotuar și se ciocnește de o mașină din cauza unei discrepanțe între datele de locație preinstalate și mediul real, un astfel de incident este cu adevărat îngrijorător”, a subliniat el.
Un proces gradual
Panasonic spune că robotul său „Hakobo” poate decide singur când să se oprească sau să navigheze în jurul obstacolelor. Și, la fel ca DeliRo, Hakobo nu este complet singur: la centrul de control Fujisawa, un om monitorizează simultan patru roboți prin intermediul camerelor.
Este alertat automat dacă „roboții sunt blocați sau nu se pot mișca din cauza obstacolelor”, spune Dai Fujikawa de la Panasonic. Oamenii intervin în acest caz, precum și în zonele cu risc ridicat, cum ar fi intersecțiile, unde Hakobo este programat să trimită operatorilor imagini în timp real ale semafoarelor și să aștepte instrucțiunile acestora.
Până acum, studiile cu Hakobo au implicat livrarea de medicamente și alimente locuitorilor din Fujisawa sau oferirea de gustări în Tokyo. Uneori, robotul poate purta și o scurtă conversație: „Altă zi răcoroasă, nu-i așa? Ce zici de o băutură caldă?”.
"Cu roboții, poți face cumpărături într-un mod mai relaxat. Chiar și atunci când nu cumperi nimic, poți pleca fără să te simți vinovat", a spus Naoko Kamimura, un trecător care tocmai cumpărase de la Hakobo, pe o stradă, picături pentru tuse. „Nu ne așteptăm la o schimbare drastică în viitorul imediat, pentru că sunt în joc locuri de muncă (umane)”, a declarat Hiroki Kanda, oficial din Ministerul Economiei, Comerțului și Finanțelor, pentru AFP. promovarea roboților de livrare. „Cred că va fi un proces treptat”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.