Potrivit Ordonanței de Guvern nr. 81/2000, ITP-ul se efectuează doar în cazul mașinilor înmatriculate sau înregistrate în România, nu și al celor înmatriculate în alte țări. Obligația de a merge cu mașina la ITP revine celui care apare pe certificatul de înmatriculare sau de înregistrare a autoturismului.
Anul acesta, mașinile de uz personal, adică nu cele folosite pentru transportarea persoanelor sau mărfurilor, trebuie să facă inspecția o dată la doi ani. De la această regulă există, totuși, o excepție, și anume este vorba despre mașinile cu vârsta de peste 12 ani, deținătorii acestora fiind nevoiți să le prezinte la ITP anual.
Pe de altă parte, autovehiculele destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, mai mult de opt locuri pe scaune trebuie să treacă ITP-ul la șase luni.
Totodată, mașinile noi trebuie să facă primul ITP la trei ani de la înmatriculare de la data primei înmatriculări, iar pentru următoarea inspecţie tehnică periodică, de la data celei precedente. Tot la trei ani se face ITP-ul pentru și remorci și semiremorci apicole, precum și pentru rulote.
Autovehiculele trec de ITP doar dacă au, cel mult, defecte mici. Dacă însă mașinile sunt identificate la verificări cu defecte majore sau defecte periculoase, mașinile nu trec de inspecție, iar proprietarii sunt nevoiți să le repare în cel mult 30 de zile.
Citește și Ai făcut ITP-ul mașinii în alt stat UE. Ce faci la întoarcerea în țară
Definițiile celor trei categorii de defecte sunt următoarele:
- deficiențe minore: deficiențele care n-au un efect semnificativ asupra siguranței vehiculului sau impact asupra mediului și alte neconformități minore (documente ilizibile, scurgeri de lichid în zona casetei de direcție - fără formare de picătură etc.);
- deficiențe majore: deficiențele susceptibile să compromită siguranța vehiculului, să aibă impact asupra mediului sau să-i pună în pericol pe ceilalți participanți la trafic și alte neconformități mai importante (plăcuță de înmatriculare ilizibilă sau confecționată artizanal, cod sau serie motor falsificat/falsificată, cursă excesivă a pedalei de frână, cablul frânei de mână deteriorat sau cu noduri, sistem de direcție greu manevrabil etc.);
- deficiențe periculoase: deficiențele care constituie un risc direct și imediat la adresa siguranței rutiere sau care au impact asupra mediului (dispozitiv de acționare a frânei deformat excesiv, fisurat sau rupt, cablul frânei de mână deteriorat - funcționarea frânei e afectată, fixare slabă sau joc vizibil în cazul casetei de direcție și altele).
În situația în care ITP-ul unei mașini expiră, înmatricularea acesteia este suspendată automat. Astfel, potrivit Codului rutier, dacă un conducător auto circulă cu o mașină al cărui ITP a expirat, riscă atât o amendă pentru lipsa ITP-ului valabil, cât și una pentru condusul în timpul suspendării înmatriculării, scrie Avocatnet.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.