Alitalia, companie care a înregistrat profit doar de câteva ori în cei 70 de ani de existenţă, a fost plasată sub administrare specială în mai anul trecut, după ce salariaţii au respins un plan de restructurare ce viza reducerea efectivelor şi salariilor.
Procesul de vânzare al Alitalia, unde compania Etihad Airways din Abu Dhabi deţine o participaţie de 49%, a fost întârziat din cauza incertitudinilor provocate de alegerile generale.
Orice extindere a termenului limită pentru achitarea creditului punte ar putea irita Comisia Europeană (CE), care deja verifică dacă împrumutul acordat Alitalia încalcă reglementările UE privind concurenţa. Reprezentanţii Alitalia nu au comentat informaţia.
Noul ministrul italian al Transporturilor, Danilo Toninelli, a afirmat recent că Executivul vrea ca statul să deţină majoritatea acţiunilor operatorului aerian. Danilo Toninelli a declarat că 51% din acţiunile Alitalia trebuie păstrate de italieni, dar "cu un investitor puternic alături de ea, Alitalia trebuie să redevină un operator aerian veritabil".
Gianfranco Battisti, şeful companiei italiene de căi ferate Ferrovie dello Stato (FS), a declarat luna trecută că Alitalia ar putea fi o oportunitate pentru compania feroviară de stat, deoarece s-ar putea realiza reduceri de costuri în domeniul achiziţionării biletelor şi a rutelor. Totuşi, vineri Battisti a afirmat că Ferrovie dello Stato nu se concentrează în acest moment pe "participaţii financiare în alte companii".
Printre companii aeriene care şi-au exprimat interesul în achiziţionarea anumitor părţi din Alitalia se află operatorii low-cost EasyJet şi Wizz Air, precum şi grupul german Lufthansa. Compania irlandeză Ryanair s-a retras din cursa pentru Alitalia, anunţând că se concentrează pe rezolvarea dificultăţilor provocate de lipsa personalului.
Ministrul Industriei, Luigi Di Maio, a programat o întâlnire cu sindicatele Alitalia în data de 12 octombrie. El a promis săptămâna aceasta că va rezolva situaţia Alitalia în noiembrie. Încheierea procesului de vânzare şi achitarea creditului erau iniţial prevăzute pentru 30 aprilie şi a fost prelungit până la 31 octombrie.
Alitalia are aproximativ 9.200 de angajaţi în regim full-time şi alţi 1.600 sunt plasaţi într-o schemă temporară susţinută de stat. Orice reducere permanentă de personal ar fi un subiect sensibil într-o ţară cu o rată ridicată a şomajului.
Alitalia, odată un simbol al renaşterii economice a Italiei după război, încearcă, în prezent, să concureze pe piaţa sa internă cu companiile aeriene low-cost şi trenurile de mare viteză. Autorităţile de la Roma au respins varianta naţionalizării Alitalia, însă soarta companiei este un subiect politic delicat şi orice restructurări dure solicitate de un investitor străin riscă să provoace ample proteste.
Analiştii sunt sceptici că autorităţile vor găsi un investitor dispus să bage bani într-o companie în care statul are un cuvânt de spus. "Chiar dacă statul deţine doar o participaţie minoritară în Alitalia, nici un investitor nu va îndrăzni să se apropie, ţinând seama de ce s-a întâmplat în trecut", a explicat Andrea Giuricin, director general al TRA Consulting.
Acesta a estimat că în ultimul deceniu împrumuturile acordate de stat companiei Alitalia i-au costat pe plătitorii de taxe aproximativ zece miliarde de euro, dar situaţia acesteia a rămas precară, deoarece zilnic înregistrează pierderi de cel puţin un miliard de euro.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.