Investițiile chineze în Europa au căzut la cel mai scăzut nivel din ultimii 10 ani

Simona Haiduc |
Data actualizării: | Data publicării:
Sectorul auto, printre puținele unde China mai face investiții în Europa
Sectorul auto, printre puținele unde China mai face investiții în Europa

Investițiile chineze sunt în cădere liberă în Europa. Anul 2022 a fost cel mai prost an începând din 2013, în special din cauza pandemiei, a restricțiilor impuse de asupra investițiilor străine dar și a măsurilor luate de eurepeni în privința investițiilor străine. Automobilele, dar mai ales bateriile au rămas printre rarele sectoare în care China încă are ambiții în Europa.

În 2022, investițiile chineze în Europa au scăzut cu 22% față de 2021, potrivit unui studiu realizat de Rhodium Group și think tank-ul german Merics. Această prăbușire este legată de „crizele globale declanșate de invadarea Ucrainei de către Rusia”, dar și de „factori specifici Chinei care au limitat investițiile străine”, analizează autorii studiului. Situația contrastează cu anii 2016-2019, când Europa devenise un adevărat teren de cucerire pentru investitorii chinezi.

„Cei trei mari” care sunt Marea Britanie (2,3 miliarde), Germania (1,9 miliarde) și Franța (1,3 miliarde) își reduc din pagube, dar rămân principalele țări care atrag investitorii chinezi.

În detrimentul energiei, infrastructurii, imobiliarelor și finanțelor, sectorul legat de vehiculele electrice s-a impus ca pilon de bază al investițiilor chineze. „Companiile chineze iau în considerare extinderea în continuare în Europa în segmentele din amonte și din aval ale lanțurilor valorice ale vehiculelor electrice, până la producția de vehicule”, arată studiul. 

Este în special cazul Ungariei, cu un posibil centru pentru producția de baterii destinate Europei, cu două proiecte lansate de CATL, liderul mondial în baterii, și EVE Energy, alt producător chinez de baterii care plănuiește să investească un miliard în Ungaria pentru o întreprindere la Debreţin. Dacă Ungaria vrea să se impună ca tărâm al bateriilor chinezești, în Franța anunțul înființării la Dunkerque a unei giga-fabricii a grupului taiwanez ProLogium demonstrează caracterul strategic al acestui sector.

Sectorul auto reprezintă astfel 53% din totalul investițiilor chineze în Europa, ceea ce constituie cea mai mare concentrare din ultimii 10 ani și arată „atât puterea Chinei pe lanțul de aprovizionare cu vehicule electrice, cât și nevoia tot mai mare de „a fi aproape de piață pentru obține un punct de sprijin în industria europeană de automobile”. O situație care contrastează cu alegerea americană care favorizează lanțurile de aprovizionare cu baterii „fără China”.

Iar viitorul nu pare mult mai luminos dacă ne uităm la partea chineză. Studiul vede „puține dovezi ale unei creșteri a cererilor de fuziuni și achiziții din partea investitorilor chinezi, speriați de riscul deteriorării în continuare a relațiilor cu Europa. 

În privința industriei auto, „progresul înregistrat de China pe linia tehnologiilor verzi vine în concordanță cu agenda ecologică europeană”. Rhodium se referă în special la producătorul chinez BYD care plănuiește să înființeze două fabrici în Europa: una de baterii și o fabrică de asamblare cu o capacitate de producție de 800.000 de vehicule pe an până în 2030!

Spania ar fi una dintre țările preferate, dar gigantul auto chinez ar avea și locuri pe care a pus ochii în Germania, Polonia, Ungaria și, de asemenea, în Franța. O mega-fabrică care singură ar putea exploda cantitatea de investiții chineze în Europa.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9775
Diferența 0.0003
Zi precendentă 4.9772
USD
Azi 4.5115
Diferența -0.0441
Zi precendentă 4.5556
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9775 RON
USD flag1 USD = 4.5115 RON
GBP flag1 GBP = 5.7821 RON
CHF flag1 CHF = 5.3594 RON
AUD flag1 AUD = 2.7136 RON
DKK flag1 DKK = 0.6665 RON
CAD flag1 CAD = 3.1762 RON
HUF flag1 HUF = 0.0122 RON
JPY flag1 JPY = 0.0311 RON
NOK flag1 NOK = 0.4120 RON
SEK flag1 SEK = 0.4512 RON
XAU flag1 XAU = 441.8413 RON
Monede Crypto
1 BTC = 369035.47RON
1 ETH = 7207.98RON
1 LTC = 334.08RON
1 XRP = 9.02RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %

Opinii

Adrian Negrescu / Foto: Agerpres
Donald Trump

Un mesaj fără precedent pentru Trump vine din Japonia

Un mesaj fără precedent din partea uneia...

Eric Demuth, CEO BitPanda

Sabotează Trump deliberat economia SUA? Șeful BitPanda spune că da și explică de ce

Fondatorul BitPanda spune că tarifele lui...

Comunicate de presa

Mihai Daraban și premierul Dr. Ralph Gonsalves
Negocieri / FOTO: Freepik

Microsoft România negociază primul Contract Colectiv de Muncă

Protecție, stabilitate și formare profesională...

Gabriel Blăniță, Colliers

Tot mai puțini români își permit o locuință. Chiria, o alternativă

Doar 73% dintre românii din mediul urban...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel