Generarea de text sau imagini de către o inteligență artificială ar putea revoluționa căutările pe internet, cu răspunsuri exprimate într-un limbaj firesc și nu cu o listă de linkuri și trimiteri, schimbare care ar putea duce la creșterea veniturilor din publicitate.
În același timp, inteligența artificială poate stimula și alte aspecte ale unui motor, cum ar fi cartografiere, instrumente pentru reuniuni, tehnici de prognoză sau analiza imaginilor.
Totul prinde viteză pe acest nou câmp de luptă informațional. În noiembrie, start-up-ul californian OpenAI, susținut în special de Microsoft, a lansat robotul conversațional ChatGPT, capabil să răspundă la orice întrebare - mai mult sau mai puțin precis. Oferit gratuit publicului, succesul său este fenomenal: 100 de milioane de utilizatori în două luni.
La sfârșitul lunii ianuarie, Microsoft a anunțat că dorește să investească "câteva miliarde de dolari" în OpenAI. Potrivit presei americane, grupul a investit deja 3 miliarde de dolari și ar putea injecta încă 10 miliarde.
De aici și rapiditatea cu care Microsoft implementează această tehnologie în produsele sale: luni, compania fondată de omul de afaceri Bill Gates, a lansat o versiune mai scumpă a software-ului său de comunicare Teams, cu funcții ChatGPT, de exemplu pentru a genera rezumate ale reuniunilor, întrunirilor, ședințelor și altor asemenea adunări.
În urmă cu două săptămâni, tot Microsoft a anunțat că dorește să "adauge un strat din inteligența" ChatGPT la toate celelalte produse ale sale, inclusiv la motorul de căutare Bing, care a fost până acum copleșit de Google.
Riposta celor de la Google
"Bard își propune să combine amploarea cunoașterii mondiale cu puterea, inteligența și creativitatea marilor noastre modele lingvistice. Acesta valorifică informațiile de pe web pentru a oferi răspunsuri actualizate și de înaltă calitate", a declarat Google.
Apăsând pe accelerație, Microsoft a riscat, pentru prima dată în ultimii 10 ani, să preia, pentru prima dată prin AI, să preia controlul asupra căutării pe internet, un domeniu profitabil unde Google ocupă peste 90% din piață.
Acesta din urmă, văzând succesul ChatGPT, a activat imediat, după cum scrie presa de peste Ocean, un "cod roșu", conștient că acest tip de robot de întrebări și răspunsuri ar putea ucide acea căutare pe care o cunoaștem deja de douăzeci de ani.
Nu este nevoie de motoare
"Un motor de căutare cu inteligență artificială va oferi un răspuns structurat la întrebarea adresată. Nu documente, ca în prezent, ci răspunsuri", a explicat Thierry Poibeau, director de cercetare la CNRS, citat de AFP.
"Nu vom mai avea nevoie de motoare. Mai bine decât să găsești o sursă, AI va putea găsi un răspuns detaliat. Ca și iluzia unei ființe omnisciente care a citit totul. Dar este terifiant, pentru că acest răspuns este controlabil. Și va fi controlată", avertizează Claude de Loupy, director al Syllabs, o companie franceză specializată în generarea automată de texte. Iar pentru un site, "singura modalitate de a ajunge în top va fi reclamele plătite, care vor fi și mai numeroase", analizează el.
Dar inteligențele artificiale conversaționale precum ChatGPT "oferă și răspunsuri greșite, ceea ce este jenant pentru un motor de căutare. Prin urmare, toți actorii lucrează la un instrument care să menționeze sursele", spune Thierry Poibeau.
Meta (Facebook), care este de asemenea foarte avansată în cursa pentru inteligența artificială, a suferit, la rândul ei, eșecuri. Chiar înainte de lansarea ChatGPT, la 15 noiembrie, grupul a prezentat Galactica, un model de limbaj care trebuia să rezume articole științifice sau chiar să ajute la scrierea acestora. Acesta a fost antrenat pe baza a milioane de articole, manuale, enciclopedii și cursuri, pe aceleași principii ca și ChatGPT.
Doar că Galactica a generat prea multe prostii și ar putea scrie comentarii rasiste dacă i se cere. Meta, deși a fost prima care a plecat, a trebuit să își retragă demo-ul trei zile mai târziu.
Citește și Amazon va număra, curând, mai mulți roboți decât angajați
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.