Cererea globală de petrol a coborât sub așteptări în prima jumătate a anului pe fondul unui consum sub estimări în Statele Unite și China, cele mai mari piețe. Combustibilul pentru avioane reprezintă în jur de 7% din cererea mondială de petrol și urma să fie un pilon al creșterii în acest an, deoarece călătoriile au continuat să se redreseze după pandemie.
Până în iulie anul curent, cererea globală de combustibil pentru avioane a fost în medie de 7,49 milioane de barili pe zi (bpd), un salt de aproape 500.000 de barili pe zi comparativ cu aceeași perioadă din 2023, potrivit datelor băncii Goldman Sachs.
Prognoza experților americani vizează o cerere de 600.000 bpd, ceea ce, în condițiile actuale, pare destul de puțin probabil. De altfel, Goldman Sachs a revizuit în jos această previziune, până la 400.000 bpd din august până în octombrie.
Prognoze revizuite
În ultimele zile, marile companii aeriene din SUA și operatori de turism au dat glas îngrijorării loc legate de reducerea cheltuielilor consumatorilor din cauza veniturilor mai mici. Creșterea medie a cheltuielilor de consum din SUA a fost de doar 0,3% în primele cinci luni, cel mai slab indice de mai bine de un an.
Agenția Internațională pentru Energie (IEA) a declarat marți: „Vedem o marjă limitată de câștiguri suplimentare pentru kerosen, cea mai macrodinamică categorie de produse, deoarece răcirea economiei afectează călătoriile cu avionul. Cererea de combustibil pentru avioane din SUA a scăzut brusc, de la un maxim post-pandemie de 1,95 milioane bpd în săptămâna încheiată pe 2 august la doar 1,6 milioane bpd săptămâna trecută, a raportat miercuri EIA.
Activitatea economică slabă ar putea agrava, de asemenea, încetinirea comerțului global, ceea ce ar reduce cererea de mărfuri aeriene, potrivit analiștilor Bank of America, punctând o schimbare de mentalitate în Statele Unite și Europa, unde atenția consumatorilor s-a multat degrabă către servicii decât către bunuri.
Săptămâna aceasta, Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol și-a redus prognoza privind cererea de petrol pentru 2024, iar AIE a revizuit în jos estimările pentru 2025. Ambele organizații au citat o creștere economică mai slabă decât se anticipase în China și în alte părți pentru a justifica revizuirea lor descendentă.
Problemele tehnologice de la Microsoft care au antrenat, în iulie, timp de câteva zile, o adevărată harababură în transporturile aeriene și-au lăsat amprenta asupra cererii de combustibil pentru avioane. Trăgând linie, analiștii de la Bank of America au apreciat că, având în vedere ultimele evenimente în evoluțiile macroecomice, ”considerăm că tendințele generale ale cererii de combustibil pentru avioane rămân slabe”.
O lovitură dură pe termen lung
Unii factori pe termen lung, precum schimbările din comportamentul consumatorilor și îmbunătățirile din tehnologie, afectează, de asemenea, consumul. Ameliorarea eficacității și a kilometrajului avioanelor noi permite companiilor aeriene să transporte mai mulți pasageri pe distanțe mai lungi, în timp ce consumă mai puțin combustibil, spune Wei Ran Gan, analist la Rystad.
Economia medie de combustibil a transportatorilor comerciali din SUA a crescut de la 64,9 în 2019 la 65,5 locuri mile pe galon în 2023. Seat mile este un termen folosit în industria aviației pentru a măsura capacitatea unei companii aeriene.
O schimbare post-pandemie a preferințelor consumatorilor care favorizează zborurile interne mai scurte decât destinațiile internaționale a afectat, de asemenea, cererea, au adăugat analiștii de la Bank of America. Mai mult, anii de război comercial dintre Statele Unite și China au redus traficul aerian dintre cele două țări la un sfert față de cel în urmă cu cinci ani, au completat experții de la Goldman Sachs.
Călătoriile internaționale din Rusia au scăzut cu 40% față de nivelul din 2019, deoarece multe granițe au fost închise pentru pasagerii ruși de la invazia Ucrainei de către Moscova în 2022, au adăugat ei.
Prețul petrolului
În aceste condiții, nu este exclus ca prețul petrolului să cunoască un declin. Cât de semnificativ va fi depinde de măsurile pe care le va lua, într-o astfel de situație OPEC. Pe de altă parte însă, o agravare a lucrurile în Orientul Mijlociu, ar putea, dimpotrivă, antrena o scumpire a barilului.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.