Digitalizarea serviciilor instituțiilor statului se face într-un ritm de melc, în unele cazuri încă existând varianta ”depunerii cererilor online la etajul doi”.
De pildă. pentru deschiderea unui cont pe site-ul Casei Naționale de Pensii Publice este nevoie de o cerere care se depune la sediul instituției... Am întrebat reprezentanții CNPP de ce nu este posibil ca acest lucru să se facă direct online. În răspunsul trimis redacției, CNPP spune că este posibilă crearea unui cont pe site însă numai pentru cei care dispun de ”semnătură electronică calificată” dar și de copie după cartea de identitate.
Ce informații NU se găsesc pe siteul CNPP
Curios este faptul că pe site-ul CNPP nu scrie nicăieri că cererea de creare a unui cont se poate trimite și online ci numai fizic și cităm:
”Pentru obţinerea datelor de acces, după ce s-a tipărit cererea trebuie parcurse următoarele etape:
Se semnează cererea;
Solicitantul se va prezenta personal cu cererea semnată la oricare casa teritorială de pensii, împreună cu actul de identitate în original şi copie sau, după caz, cu documentele justificative în original şi copie pentru fiecare persoană terţă căreia îi va administra contul”.
Pe de altă parte o semnătură electronică calificată costă de la 22 de euro până la 47 euro, bani pe care un pensionar obișnuit nu dispune.
Citește și: Pandemia a ”făcut curat” printre pensionari. Cifre șocante
Rezistență la simplificare
Iată mai jos răspunsul oficial al CNPP:
”Există și posibilitatea de a transmite cererile de creare cont în format electronic, semnate digital (semnătura electronica calificată), însoțite de copia cărții de identitate.
Precizăm că atât CNPP, cât și casele teritoriale de pensii respectă prevederile RegulamentuluI nr. 679 din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor).
Având în vedere că în contul deschis în Portalul CNPP a fost dezvoltată o aplicație prin care se poate solicita transmiterea în format electronic a documentului de informare cu privire la plata drepturilor care se achită prin intermediul caselor teritoriale de pensii și ținând cont de faptul că tot în această aplicație instituțiile/societățile/autoritățile publice pot verifica autenticitatea documentului de informare, considerăm că este absolut necesar ca la nivelul caselor teritoriale de pensii să aibă loc validarea identității persoanei care va utiliza acel cont”.
Este absolut clar din acest răspuns că reprezentanții CNPP consideră că alte variante de lucru nu există sau că nu pot fi luate în considerare chiar dacă alte instituții, tot ale statului, folosesc identificarea vizuală.
Unii au putut
ANAF a reușit în perioada pandemiei identificarea vizuală online ceea ce a scutit contribuabilii de la drumuri și aglomerație.
Poate că la CNPP ar trebui înființat și acolo un soi de spațiu privat virtual (SPV) așa cum a făcut ANAF care a trimis la domiciliul fiecărui contribuabil documentul necesar pentru crearea unui astfel de cont și unde este posibilă identificare vizuală online (prin video).
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.