Stimulentele de inserție pentru creșterea copilului, acordate în luna august 2024, au totalizat 63,868 milioane de lei, conform datelor furnizate de Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS).
Beneficiarii stimulentelor de inserție
În luna august, numărul total de beneficiari ai stimulentului de inserție s-a ridicat la 83.042 de persoane. Dintre aceștia, cei mai mulți s-au înregistrat în București, unde au fost acordate 11.572 de stimulente, urmat de județele Cluj cu 4.059 beneficiari, Timiș cu 3.751, Iași cu 3.462 și Ilfov cu 3.166. Aceste cifre reflectă o distribuție geografică diversă a stimulentelor, în funcție de nivelul de activitate economică și demografică din aceste regiuni.
Stimulentele de inserție au fost introduse pentru a încuraja părinții să se întoarcă la muncă mai devreme, oferind un suport financiar suplimentar pe lângă salariu. Astfel, părinții care decid să revină în câmpul muncii în perioada concediului de creștere a copilului sunt sprijiniți să-și mențină echilibrul între viața profesională și cea personală.
Diferențele între sumele acordate pe județe
Un aspect interesant relevat de datele ANPIS este variația semnificativă a sumei medii a stimulentelor de inserție acordate în diferite județe. Cea mai mare valoare a stimulentului a fost înregistrată în județele Botoșani, unde media sumei plătite a fost de 921,07 lei, urmat de Vaslui cu 892,67 lei, Călărași cu 882,01 lei și Ialomița cu 876,98 lei. La polul opus, în București, suma medie plătită a fost de doar 681,86 lei.
Aceste diferențe sunt determinate de mai mulți factori, inclusiv nivelul veniturilor obținute de părinți și costurile de trai specifice fiecărei regiuni. De asemenea, județele cu o populație mai mică sau cu un nivel de trai mai scăzut tind să înregistreze sume medii mai mari în cadrul stimulentelor de inserție, probabil din cauza structurii pieței muncii și a posibilităților mai restrânse de angajare.
Condițiile de acordare a stimulentelor de inserție
Stimulentele de inserție sunt reglementate de Ordonanța de urgență a Guvernului nr.111/2010, cu modificările ulterioare. Conform acestui act normativ, părinții care obțin venituri în perioada concediului pentru creșterea copilului au dreptul la stimulentul de inserție. Începând cu aprilie 2021, stimulentele au fost ajustate prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.26/2021, care stabilește cuantumuri diferite în funcție de momentul în care părinții decid să revină la muncă.
Astfel, dacă părinții revin în câmpul muncii înainte ca copilul să împlinească 6 luni (sau 1 an în cazul copiilor cu dizabilități), aceștia beneficiază de un stimulent de 1.500 lei lunar, care se acordă până când copilul împlinește 2 ani (sau 3 ani pentru copiii cu dizabilități). După această vârstă, cuantumul stimulentului scade la 650 lei lunar, dacă părinții încep să lucreze după ce copilul a împlinit 6 luni.
Prelungirea stimulentului după concediul de creștere
Un alt aspect important este prelungirea stimulentului de inserție după finalizarea concediului pentru creșterea copilului. În acest caz, părinții care continuă să obțină venituri sunt eligibili pentru a primi un stimulent de 650 lei până când copilul împlinește 3 ani (sau 4 ani pentru copiii cu dizabilități). Această măsură vine în sprijinul părinților care revin la muncă, dar au în continuare responsabilități legate de îngrijirea copilului mic.
În contextul socio-economic actual, aceste stimulente sunt esențiale pentru sprijinirea familiilor și pentru încurajarea părinților să reintre în câmpul muncii. Măsurile legislative recente au venit ca răspuns la nevoia de a sprijini nu doar financiar familiile cu copii, dar și pentru a stimula reintegrarea profesională și contribuția la economie.
Impactul stimulentelor de inserție asupra economiei
Stimulentele de inserție joacă un rol crucial în dinamica pieței muncii din România. Pe de o parte, ele încurajează părinții să se întoarcă mai devreme în câmpul muncii, oferindu-le o sursă de venit suplimentară care poate contribui semnificativ la bugetul familial. Pe de altă parte, aceste măsuri contribuie la menținerea unui echilibru între nevoile economice ale familiei și responsabilitățile legate de creșterea copiilor.
În plus, stimulentele contribuie indirect la creșterea ratei de ocupare a forței de muncă, reducând astfel presiunea asupra sistemului de protecție socială. Prin sprijinirea părinților care doresc să revină la muncă, statul își asigură o contribuție mai mare la bugetul național sub formă de taxe și impozite, consolidând astfel economia pe termen lung.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.