Influencerii români, în atenția Fiscului: Cum sunt impozitate veniturile obținute pe rețelele sociale

DCBusiness Team |
Data publicării:
Influencer / Foto: Freepik
Influencer / Foto: Freepik

Influencerii primesc frecvent produse gratuite pentru a le promova, călătorii sponsorizate și plăți directe de la diverse branduri iar  toate aceste venituri – indiferent dacă sunt bani, produse sau servicii – sunt impozabile.

ANAF a clarificat tratamentul fiscal aplicabil veniturilor obținute de persoane fizice din activitatea pe rețelele de socializare. Potrivit acesteia, toate câștigurile din astfel de activități, fie ele în numerar sau în natură, se încadrează în categoria veniturilor impozabile. În funcție de natura și frecvența activităților, impozitul poate varia.

Activitate continuă sau ocazională?

Dacă activitatea de promovare are caracter regulat și urmărește generarea de venituri constante, aceasta va fi tratată ca o activitate independentă. Acest lucru implică aplicarea prevederilor din Codul fiscal pentru veniturile din activități independente. Astfel, influencerii care desfășoară această activitate trebuie să îndeplinească cel puțin patru dintre următoarele criterii:

  • Aleg libertatea locului și modului de desfășurare a activității;

  • Pot colabora cu mai mulți clienți;

  • Își asumă riscurile activității;

  • Utilizează propriul patrimoniu;

  • Desfășoară activitatea pe baza capacităților proprii, fizice sau intelectuale.

Dacă aceste condiții sunt întrunite, influencerii trebuie să se înregistreze fiscal ca persoane fizice autorizate (PFA), întreprinzători individuali sau membri ai unei întreprinderi familiale, conform Ordonanței de Urgență nr. 44/2008. În acest caz, impozitul pe venit este de 10%, fie aplicat asupra normelor anuale de venit, fie calculat în sistem real, pe baza evidențelor contabile.

Venituri ocazionale și impozitul reținut la sursă

Dacă activitatea de promovare nu este desfășurată în mod continuu, veniturile sunt încadrate la „venituri din alte surse”. În această situație, impozitul de 10% se reține la sursă în momentul plății și reprezintă impozit final. Plătitorul – compania sau agenția care oferă remunerarea – are obligația de a vira impozitul până pe data de 25 a lunii următoare.

În cazul veniturilor ocazionale, contribuabilii sunt scutiți de înregistrarea ca PFA, însă trebuie să aibă grijă să depună Declarația Unică pentru a raporta aceste venituri, în special dacă sunt obținute din străinătate. Declarația Unică trebuie completată până la 25 mai anul următor, pentru a se evita penalitățile.

Asigurări sociale și TVA

Dacă veniturile unui influencer depășesc 12 salarii minime brute pe an, acesta devine obligat să contribuie la asigurările sociale și de sănătate. Această contribuție este calculată pe baza Declarației Unice. De asemenea, influencerii ale căror venituri anuale depășesc 300.000 de lei vor trebui să se înregistreze în scopuri de TVA și să respecte toate obligațiile legale aferente acestei înregistrări.

Contractele între persoane juridice

Există și situații în care persoanele fizice desfășoară activitatea de promovare prin intermediul propriilor firme. Dacă un influencer își promovează activitatea printr-o companie, veniturile generate sunt impozitate în funcție de natura acestora – fie ca salarii, fie ca dividende.

Așadar, cei care obțin venituri din activitatea pe rețelele sociale, fie că sunt bani sau produse, toate câștigurile sunt impozabile. Pentru a evita amenzi sau penalități, este importantă cunoașterea obligațiilor fiscale cât și respectarea termenelor de plată și declarare.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9771
Diferența -0.0001
Zi precendentă 4.9772
USD
Azi 4.5636
Diferența -0.0041
Zi precendentă 4.5677
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9771 RON
USD flag1 USD = 4.5636 RON
GBP flag1 GBP = 5.9026 RON
CHF flag1 CHF = 5.1699 RON
AUD flag1 AUD = 2.8705 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.1638 RON
HUF flag1 HUF = 0.0124 RON
JPY flag1 JPY = 0.0307 RON
NOK flag1 NOK = 0.4279 RON
SEK flag1 SEK = 0.4528 RON
XAU flag1 XAU = 427.5571 RON
Monede Crypto
1 BTC = 377058.37RON
1 ETH = 8576.97RON
1 LTC = 414.01RON
1 XRP = 10.16RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17437.38-0.57%
BET-BK3279.77-0.29%
BET-EF947.02-0.76%
BET-FI61679.25-0.38%
BET-NG1260.33-0.84%
BET-TR38452.33-0.57%
BET-TRN37375.54-0.57%
BET-XT1497.18-0.57%
BET-XT-TR3245.53-0.57%
BET-XT-TRN3161.39-0.57%
BETAeRO864.070.33%
BETPlus2574.80-0.52%
RTL38743.25-0.64%

Opinii

Analistul financiar Adrian Negrescu / FOTO: Facebook

China se îndreaptă spre Europa! Negrescu: Cum poate profita România de această schimbare?

Analistul financiar Adrian Negrescu a vorbit,...

Vladimir Putin / Foto: kremlin.ru

WSJ: Răbdarea lui Putin dă roade: Occidentul începe să cedeze

După ani de izolare și sancțiuni, răbdarea lui...

Analistul economic Adrian Negrescu / FOTO: Facebook

Comunicate de presa

ANAF / Foto: DCBusiness
Stejara Pircan, Senior VP eMAG pentru România, Bulgaria și Ungaria
Restaurant

Controale OPC ”la cerere” la restaurantele de pe Litoral

Asociația Patronală RESTO Constanța a demarat...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel