Autorii Barometrului explică fenomenul prin trei cauze. În primul rând, în mod tradițional activitatea industrială scade spre sfârșitul anului și începe să crească în februarie și martie. Există și două motive specifice acestui an: creșterea economică slabă înregistrată în trimestrul III sdin 2018 în zona euro a avut impact asupra comenzilor în industria românească, iar costurile de producție au crescut considerabil datorită creșterii salariilor și prețului la materiile prime, transmite Agerpres.
Volumul producţiei a stagnat între octombrie şi noiembrie la 57 de puncte, ceea ce înseamnă că în ultimele 3-4 luni cererea nu a depăşit nivelul reproducerii simple a producţiei, iar activitatea nu a scăzut, dar nici n-a crescut. În schimb, stocurile s-au redus constant în ultimele trei luni. Când se produce în serie, contracţia stocurilor reflectă o perioadă mai lungă de cerere scăzută.
Comenzile neexecutate se află tot în zona de contracţie, dar au crescut de la 42 de puncte în octombrie la 47 în noiembrie. Creşterea apare ca efect al sfârşitului de an când se accelerează ritmul de predare a produselor executate.
Comenzile noi au scăzut de la 59 în septembrie, la 56 în octombrie şi 53 în noiembrie. Tiparul istoric arată că scăderea cererii va continua în decembrie, ajungând cu mare probabilitate în zona de contracţie, sub 50 de puncte.
Citește și:
Prețurile de producție își fac de cap în industria românească!
Comenzile pentru export au scăzut şi ele de la 57 în octombrie la 52 în noiembrie. Aici a intervenit o schimbare bruscă a tiparului existent. În octombrie, comenzile interne scădeau, iar exportul creştea. Nu era o evoluţie ideală, dar reuşea totuşi să menţină intactă o ancoră importantă pentru creşterea industriei - exportul. În noiembrie însă, scăderea cererii s-a generalizat si a cuprins şi exportul.
”Costurile de producţie continuă să rămână la un nivel ridicat - 69 de puncte, deşi au scăzut cu 3 puncte faţă de octombrie când aveau un nivel record de 72 de puncte. Scăderea e explicabilă în condiţiile reducerii comenzilor şi a stagnării volumului producţiei. Preţurile încasate de firme pentru produsele lor au scăzut şi ele uşor de la un index de 60 de puncte în octombrie la 58 în noiembrie. În condiţii de cerere fluctuantă, firmele nu reuşesc să susţină stabilitatea sau creşterea pe termen mediu a preţurilor pentru produsele comercializate”, se arată în Barometrul Industriei.
Barometrul este realizat de IRSOP & SNSPA Facultatea de Management pe un eşantion de 300 de firme industriale, reprezentativ la nivelul celor 15.200 de firme industriale cu peste 9 angajaţi din România, care generează circa 95% din totalul cifrei de afaceri din industrie. Datele au fost culese prin interviuri directe cu managerii firmelor în intervalul 18-19 decembrie 2018.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.