Tensiuni în creștere: Greve și restructurări masive
Volkswagen se află în centrul unei crize majore, cu aproape 100.000 de muncitori care au intrat în grevă din cauza planurilor de reducere a costurilor. Negocierile dintre conducere și sindicatul IG Metall vor continua pe 9 decembrie, dar perspectivele pentru un acord rămân incerte.
Stellantis, de cealaltă parte, a provocat o undă de șoc prin demiterea CEO-ului Carlos Tavares, semnalând intenția de a lua măsuri radicale pentru a-și menține competitivitatea.
Scăderea cererii și efectele asupra lanțului de aprovizionare
După o perioadă de creștere datorată comenzilor întârziate post-pandemie, cererea pentru vehicule electrice (EV) a stagnat, iar piața din China nu dă semne de revenire. Această situație lasă producătorii auto cu capacități excedentare și duce la reduceri semnificative de personal.
Ford intenționează să reducă 14% din forța sa de muncă în Europa până în 2027, iar Mercedes-Benz și Porsche anunță măsuri similare. În Germania, furnizorii de piese auto precum Bosch, Continental și ZF Friedrichshafen au declarat 20.000 de concedieri, în timp ce Schaeffler AG închide două locații.
Între escaladare și compromis
Luni, Volkswagen va relua discuțiile cu IG Metall, însă diferențele de poziție rămân semnificative. Managementul a respins recent o propunere a sindicatelor ce includea reduceri de dividende, scăderea bonusurilor și un fond special pentru concedieri. Daniela Cavallo, liderul sindical al VW, a avertizat că întâlnirea „va determina viitorul: compromis sau escaladare”.
Analiza experților: O furtună perfectă
UBS și Ifo Institute subliniază că sectorul auto se află într-o criză profundă. Prețurile scăzute, pierderea cotelor de piață în China și reglementările stricte pun presiune suplimentară pe profitabilitate. În ciuda unei ușoare stabilizări a comenzilor în octombrie, perspectivele pentru redresarea sectorului auto rămân incerte.
„Cererea scăzută, reglementările stricte și competiția tot mai intensă creează un context economic extrem de dificil pentru industria auto,” a declarat Anita Wölfl, expert în sectorul auto la Ifo Institute.
Viitorul industriei auto
Anul 2025 se prefigurează dificil, iar războiul comercial iminent cu SUA sub administrația Trump poate agrava situația. Cu toate acestea, companiile mari din sector continuă să-și ajusteze strategiile în speranța unei redresări pe termen lung.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.