Rezultatele sondajului efectuat de către Kantar Public, evidențiază o schimbare majoră a poziției românilor, pentru că procentul de 49% al celor care nu mai au încredere în apartenența la UE reprezintă o scădere puternică de la un procent de 59% în aprilie, potrivit celui mai recent Parlametru, ale cărui rezultate au fost publicate miercuri.
În alte state membre, apartenența la Uniunea Europeană este privită cu ochi mult mai buni, 62% din populație apreciind că prezența țării lor în UE este un lucru pozitiv, în creștere de la 60% în aprilie, și doar 11% îl apreciază drept un lucru rău. În România însă, 21% dintre cetățeni cred că apartenența la UE este un lucru negativ, față de un procent de 14% în primăvară.
Totuși, în cazul în care ar avea loc un referendum pe această temă, 65% dintre români ar vota pentru rămânerea în Uniune. Cu toate acestea, dacă în aprile, 71% dintre cetățenii țării noastre credeau că România a beneficiat de pe urma statului de membru UE, procentul lor s-a redus la 64%. Media UE este ceva mai ridicată, la 68%, în urcare față de rezultatul din primăvară.
Printre beneficiile aduse de apartenența la UE, românii rețin în special noile oportunități de muncă, contribuția UE la creșterea economică și la îmbunătățirea nivelului de trai și mai puțin lupta împotriva schimbărilor climatice sau a terorismului.
Românii sunt nemulțumiți de modul în care funcționează democrația în țara noastră (64%), față de aprecierea privind funcționarea democrației în UE - de care doar 37% dintre români se declară total nemulțimiți, în timp ce 51% sunt „total mulțumiți”. Este oarecum explicabil, dat fiind că 75% din populație tinde să nu aibă încredere în partidele politice.
O proporţie de 32% dintre europeni (43% în România) au o imagine pozitivă despre Parlamentul European, 21% (17% în România) au o imagine negativă, în timp ce 43% dintre europeni (36% în România) au o imagine neutră. 48% dintre europeni (63% în România) ar dori ca Parlamentul European să aibă un rol mai important.
Gradul de informare şi interesul faţă de alegerile europene din 2019 sunt în creştere: 41% dintre europeni, comparativ cu 32% în aprilie 2018 (53% dintre români, comparativ cu 43% în aprilie 2018) au identificat corect luna mai a anului viitor drept perioada în care vor avea loc alegerile, în timp ce 51% dintre europeni, comparativ cu 50% în aprilie 2018 (57% dintre români, comparativ cu 55% în aprilie 2018) se declară interesaţi de aceste alegeri.
În legătură cu temele pe care le doresc discutate în campania electorală, europenii au indicat imigraţia (menţionată de 50% dintre respondenţi), economia (47%), combaterea şomajului în rândul tinerilor (47%), combaterea terorismului (44%) şi protecţia mediului (40%). Pentru români, importante sunt economia (53%), combaterea şomajului în rândul tinerilor (44%), promovarea drepturilor omului şi a democraţiei (38%), protecţia consumatorului şi siguranţa alimentară (36%) şi protecţia socială (35%).
Studiul a fost realizat de către Kantar Public în perioada 8-26 septembrie, prin metoda interviu faţă în faţă, pe un eşantion de 27.474 de persoane la nivel european (1.007 au fost intervievate în România).
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.