Conform unei modificări legislative care se află în dezbatere la Senat, șoferii care vor produce accident mortale fiind beți sau drogați nu vor mai putea să scape de pușcărie, dat fiindcă se elimină posibilitatea suspendării executării pedepsei cu închisoarea ceea ce înseamnă că, în astfel de cazuri, șoferii vinovați nu vor mai putea scăpa de executarea pedepsei cu închisoarea.
Codul penal va fi modificat, după cum apare în proiectul legislativ aflat în dezbaterea senatorilor, astfel încât să se mai introducă o excepție de la suspendarea executării pedepsei sub supraveghere, adică de la executarea pedepsei cu închisoarea.
Mai exact, nu se va mai putea stabili suspendarea executării pedepsei cu închisoarea în cazul uciderii din culpă, într-un accident rutier, a unei persoane, dacă șoferul nu deține permis de conducere sau conduce vehiculul sub influența alcoolului ori a unor substanțe psihoactive, notează Avocatnet.
Acum, Codul penal prevede că nu se poate dispune suspendarea executării pedepsei sub supraveghere dacă:
pedeapsa aplicată este numai amenda;
aplicarea pedepsei a fost inițial amânată, dar ulterior amânarea a fost revocată;
infractorul s-a sustras de la urmărire penală ori judecată sau a încercat zădărnicirea aflării adevărului ori a identificării și tragerii la răspundere penală a autorului sau a participanților.
Potrivit inițiatorilor, în expunerea de motive se spune că legea penală trebuie completată, astfel încât să apară următoarele efecte:
Să ocrotească relaţiile sociale referitoare la dreptul la viaţă prin aplicarea unor sancţiuni adecvate în raport cu gravitatea faptei de ucidere din culpă reţinută în concurs cu infracţiunea de conducere fără permis sau cu cea de conducere sub influenţa alcoolului ori a substanţelor psihoactive. Aplicarea sancţiunii este necesară pentru disciplinarea conduitei destinatarilor legii;
Să creeze premisele reducerii incidenţei accidentelor rutiere soldate cu ucidere din culpă în concurs cu infracţiunea de conducere fără permis sau cu cea de conducere sub influenţa alcoolului ori a substanţelor psihoactive;
Să determine schimbarea atitudinii destinatarilor legii penale faţă de valorile sociale prin funcţia preventiv-educativă de a forma conştiinţa specifică de respect pentru valorile sociale constituite în jurul dreptului la viaţă şi integritate ale persoanei, ocrotite de legea penală.
România conduce topul european atunci când vine vorba despre numărul deceselor cauzate de accidente rutiere, valorile înregistrate aici depășind dublul celor înregistrate la nivelul Uniunii Europene.
Citește și:
RCA. Modificări privind acordarea despăgubirilor
Despăgubirile în baza asigurărilor RCA, la nivelul deciziilor instanțelor de judecată, se acordă diferit și durează foarte mult un lucru care este, în fond, nefiresc.
Pentru reglementarea acestei anomalii, la Senat fost depusă o propunere de modificare a Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie, cu modificările și completările ulterioare.
În expunerea de motive a modificării se spune că: ”Unele instanțe de judecată nu consideră a fi daune materiale cheltuielile viitoare pe care va trebuie să le suporte victima unui accident rutier cu recuperarea sau refacerea stării de sănătate, precum, dar fără a se limita, investigații medicale, tratamente medicamentoase, terapii de recuperare, achiziționarea de orteze, proteze, scaune rulante, etc. De asemenea, nu sunt considerate daune materiale nici cheltuielile viitoare pe care rudele unei victime decedate a unui accident rutier vor trebuie să le suporte cu ritualurile religioase, precum și costurile necesare realizării monumentului funerar. În acest context, în care persoanele prejudiciate nu își pot permite achitarea costurilor operațiunilor anterior menționate, iar acestea nu sunt considerate daune materiale se ajunge în situația de inechitate în care fie nu mai sunt accesate, deși sunt imperios necesare, fie sunt accesate ulterior primirii despăgubirilor morale, care astfel sunt utilizate pentru acoperirea unor prejudicii materiale, daune morale fiind transformate în daune materiale. Este evidență inechitatea creată prin aceea că, sumele de bani oferite persoanelor prejudiciate, care ar trebui să acopere suferințele morale suportate, ajung să acopere doar prejudicii materiale”.
Așadar, actul normativ definește accidentul auto ca fiind un eveniment în care a fost implicat cel puțin un vehicul în urma căruia au rezultat prejudicii materiale și/sau vătămarea sănătății și a integrității corporale ori decesul uneia sau mai multor persoane și cererea de despăgubire, că fiind documentul prin care partea prejudiciată sau asiguratul formulează către asigurătorul RCA sau către BAAR pretențiile de despăgubire.
În expunerea de motive se mai spune că trebuie ținut cont și de perioada lungă de timp necesară obținerii de către persoana prejudiciată a unei hotărâri definitive din partea unei instanțe de judecată, perioada care, în unele cazuri, se poate întinde pe mai mulți ani, funcție de complexitatea litigiului. Citește mai mult AICI
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.