Reuniți la Dubai pentru adunarea generală a Asociației companiilor aeriene internaționale (Iata), reprezentanții acestora au avut despre ce să discute. Dacă ne gândim doar la valul de ploi torențiale care s-au abătut, în urmă cu câteva săptămâni, asupra emiratului Dubai, inundând aeroportul și provocând anularea a 2.000 de zboruri...
Reprezentanții companiilor s-au angajat să obțină neutralitatea carbonului până în 2050, în timp ce prognozează o creștere uluitoare a numărului de călătorii aeriene – și în ciuda îndoielilor cu privire la disponibilitatea unei cantități suficiente de combustibili durabili pentru aviație.
Întreruperi în timpul zborului
Dar vor trebui să facă față și consecințelor încălzirii globale, care deja încep să-i afecteze, în timp ce creșterea temperaturilor medii globale determină deja o înmulțire a episoadelor meteorologice extreme: precipitații abundente, furtuni, valuri de căldură extremă.
În Franța, aeroporturile Roissy și Orly au fost nevoite să se închidă pentru câteva ore la 1 mai din cauza furtunilor violente. În urmă cu câteva zile, pistele aeroportului Porto Alegre, din sudul Braziliei, au suferit și ele inundații fără precedent. În vara lui 2022, un val de căldură fără precedent în Regatul Unit a perturbat operațiunile de zbor, suprafața pistei de la unele aeroporturi deformându-se.
„Efectele schimbărilor climatice sunt deja resimțite de multe aeroporturi”, a explicat pentru AFP Alexandre de Joybert, director de dezvoltare durabilă la ACI Europe, care reunește 500 de aeroporturi din Vechiul Continent. Asociația ajută aeroporturile să își reducă emisiile (alimentarea avioanelor atunci când acostează, vehicule pe pistă etc.), dar și să se adapteze la consecințele încălzirii globale. Se estimează că investițiile necesare în Europa vor fi de 360 de miliarde de euro de acum până în 2040.
Companiile nu sunt afectate doar de pagubele produse în aeroporturi, ci și de întreruperile în timpul zborului, legate de vreme rea sau de incendii uriașe - ca în Canada în 2023.
Turbulențe mortale
„Întreruperile legate de vreme ale operațiunilor de zbor sunt în creștere în Europa”, a menționat Iata la sfârșitul lunii martie. În 2023, 30% din întârzierile zborurilor din Bătrânul Continent s-au datorat vremii nefavorabile, față de 11% în 2012, potrivit organizației. Suficient pentru a le afecta capacitatea de a face escale rapide, de care depinde profitabilitatea lor.
Schimbările climatice sunt, de asemenea, „probabil” cauza unei creșteri a turbulențelor extreme la altitudini mari, peste Africa de Nord, Orientul Mijlociu și Orientul Îndepărtat - această din urmă regiune cu cel mai mare risc de a fi afectată de creșterea acestora în viitor, potrivit unui viitor studiu al cercetătorilor de la institutul Cerfacs din Toulouse, asociat cu Météo France, citat de AFP.
„Turbulența este o problemă de siguranță, dar costă și companiile milioane de dolari” prin cauzarea avariei avioanelor, conform lucrărilor anterioare citate de acești oameni de știință. Un fenomen care a lovit recent două avioane cu fustă largă în decurs de o săptămână, una de la Singapore Airlines și alta de la Qatar Airways, lăsând un mort și aproximativ o sută de răniți în total.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.