Astfel, în august, vehiculele electrice au reprezentat mai mult de 94% din vânzările de mașini noi din această țară scandinavă. O performanță excepțională care face notă discordantă cu ceea ce se întâmplă pe celelalte piețe ale lumii.
Un record istoric
În această dimineață, Consiliul Norvegian de Informare a Traficului Rutier (OFV) a anunțat această cifră senzațională: în august, mașinile electrice au reprezentat 94,3% din vânzările de vehicule noi. Este ceva fără precedent care confirmă poziția țării de lider mondial în tranziția către mobilitatea electrică.
Acest succes se explică în mare măsură prin popularitatea modelului Tesla Y, care doar el a captat 18,8% din piață. Aceste cifre contrastează puternic cu situația din Europa, unde vehiculele electrice au reprezentat doar 12,1% din vânzări în iulie anul trecut.
Strategia norvegiană: un model de urmat?
Succesul norvegian se bazează pe mai mulți piloni:
1. Stimulente fiscale: Vehiculele electrice beneficiază de avantaje fiscale considerabile, făcându-le mai competitive decât omologii lor termic.
2. Infrastructură dezvoltată: Țara are o rețea densă și eficientă de stații de încărcare.
3. Un angajament politic puternic: Norvegia își propune să vândă 100% vehicule cu emisii zero până în 2025, adică cu 10 ani înainte de obiectivul stabilit de Uniunea Europeană.
Øyvind Solberg Thorsen, directorul OFV, subliniază: „Nici o țară din lume nu se apropie de Norvegia în cursa pentru mașini electrice. Dacă această tendință va continua, vom fi în curând pe drumul cel bun pentru a atinge obiectivul de 100% mașini cu emisii zero până în 2025.”
Provocări pentru alții
Dacă pentru norvegieni poate nu constituie probleme insurmontabile, alte piețe continuă să se confrunte cu obstacole care rămân pe drumul către electrificarea flotei de vehicule
Este vorba, în primul rând, de prețul acestor mașini. Pentru că, în pofida ajutorului oferit de state, vehiculele electrice rămân mai scumpe decât echivalentele lor termice.
În al doilea rând, este vorba de autonomie. De acord, constructorii depun eforturi și sunt preocupați de îmbunătățirea bateriilor. Sunt anunțate tot felul de proiecte, care mai de care mai promițătoare și dătătoare de speranțe, dar până când vor ajunge, dacă vor ajuge, să vadă lumina zilei, autonomia bateriei rămâne o piedică în calea achiziției unor astfel de autoturisme.
Și nu în al treilea rând: rețeaua dispozitivelor de încărcare. Norvegienii au reușit să rezolve această chestiune, dar nu și alte țări.
Dezastru în România și nu numai
Potrivit datelor DGPCI, România a înregistrat o scădere drastică a vânzărilor de automobile electrice în această vară. Astfel, în luna august au fost înmatriculate numai 494 de autoturisme cu propulsie exclusiv electrică, față de 1.608 în august 2023, adică -69,3%.
Liderul pieței, Tesla, care anul trecut înmatricula 509 exemplare, anul acesta s-a putut lăuda cu numai 218 autoturisme. Dintre acestea, doar 47 au fost Model Y, care în urmă cu un an reușea să înmatriculeze nu mai puțin de 374 de bucăți. .
În primele opt luni ale anului, România a înmatriculat 6.837 de mașini complet electrice, în scădere cu 35,3% față de anul trecut. La capitolul hibrid (PHEV, MHEV și FHEV) numărul acestor autoturisme vândute a crescut anul acesta la 4670 unități, cu 10% mai mult față de nivelul din 2023
Aceste scăderi nu sunt specifice României. Piața de mașini electrice s-a prăbușit în toată Europa și Marea Britanie, pe fondul retragerii stimulentelor oferite de stat pentru achiziția acestor mașini. Aceeași prăbușire se înregistrează și-n Coreea de Sud sau America.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.