Aproape jumătate (46%) dintre consumatorii din întreaga lume cred că preţurile alimentelor vor continua să crească, însă, deşi le va fi afectat bugetul, mulţi vor să aloce sume mai mari în acest an pentru călătorii şi bunuri neesenţiale, potrivit sondajului PwC Global Consumer Insights Pulse Survey 2023, din luna iunie.
Procentul celor care cred că alimentele se vor scumpi în continuare este mai mare faţă de ediţia precedentă, din februarie, când a fost de 42%, conform unui comunicat al PwC remis, miercuri, Agerpres.
Cu o treime mai mult, față de anii anteriori, 36% din oamenii tind să își cheltuiască banii pe îmbrăcăminte şi produse de sănătate, frumuseţe, comparativ cu 28% şi 27%, în ultimele două sondaje.
"Consumatorii sunt pesimişti în privinţa evoluţiei preţurilor în următoarele şase luni, anticipând o continuare a scumpirilor, dar acum, comparativ cu sondajele anterioare când îşi exprimau intenţia de a economisi, îşi propun să aloce sume mai mari pentru alte cheltuieli, cum ar fi renovarea locuinţei şi călătorii. O tendinţă similară este observată şi în România, unde comerţul continuă să fie pe plus, de peste 5% în volum, în ciuda inflaţiei aflată încă la un nivel ridicat, de peste 10%, potrivit datelor publicate de INS în mai. Presiunea inflaţiei asupra veniturilor populaţiei este tot mai dificil de suportat şi, în acest context, guvernul României a stabilit ca prioritate pentru perioada următoare diminuarea preţurilor la anumite produse alimentare de bază, prin plafonarea adaosului comercial. Rămâne de văzut dacă această măsură va avea impactul scontat", a declarat Ruxandra Târlescu, partener şi leader pentru sectorul de Retail al PwC România.
În ceea ce privește renovarea locuinței numărul consumatorilor care vor să cheltuiască bani în acest scop este mai mare cu 7%.
În acelaşi timp, mult mai mulţi consumatori, 44% (faţă de 30% în februarie) estimează creşterea cheltuielilor pentru călătorii, atât interne, cât şi internaţionale.
Oamenii vor produse sustenabile, arată sondajul
Raportul mai semnalează că opt din zece consumatori au spus că ar plăti cu până la 5% mai mult pentru bunul produs în mod sustenabil. Generaţia Millennials şi generaţia Z au fost cele mai dispuse să cheltuiască mai mult de dragul sustenabilităţii.
Întrebaţi cât de mult ar plăti peste preţul mediu pentru o varietate de bunuri, cum ar fi alimentele produse local de fermieri, produse fabricate cu o amprentă de carbon mai mică şi articolele făcute la comandă sau personalizate, mai mult de patru din zece consumatori ar plăti cu până la 10% în plus, unul din zece spune că ar plăti până la 30%, iar aproape 7% că ar plăti chiar mai mult.
În cadrul sondajului bianual Global Consumer Insights Survey au fost intervievaţi circa 9.000 de consumatori din 25 de state la nivel mondial.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.