”În 10 ani riscăm să pierdem industria auto”. Mircea Coșea: Este necesară o analiză serioasă din partea statului

Oana Pavelescu |
Data actualizării: | Data publicării:
Uzinele Dacia
EXCLUSIV
Uzinele Dacia

Zilele trecute, INS a publicat datele legate de evoluția PIB-ului din primul trimestru al anului 2023.

Veștile nu sunt bune, în condițiile în care creșterea este una extrem de mică față de aceeași perioadă a anului trecut.

Uitându-ne să vedem din ce este constituit acum PIB-ul observăm că aportul industriei în general este mai mic decât anul trecut cu 2,2% ajungând de la 25,8% cât era în trim. I al anului 2022, la 23.6% cât este anul acesta.

O mare parte din contribuția industriei a fost adusă de-a lungul anilor de industria auto, industrie care nu mai pare să fie pe val așa cum a fost înainte de pandemie și de criza produsă de războiul de la est.

Pentru a ne lămuri de ce industria auto și-a pierdut din avânt am cerut profesorului Mircea Coșea să ne explice ce a condus la acest fenomen.

Analistul a afirmat că unul din motive este că ”nu mai avem comerț și în primul rând pentru că noi suntem într-o situație care nu a fost discutată. Spre exemplu, care a fost argumentul pentru care Ford a trecut la turci? Turcia nu este un mare producător auto și nici un actor important pe această piață. Deodată Otokar a preluat Craiova și noi am fost decuplați de marele nostru partener, care era Ford american prin filiala germană”, a subliniat Mircea Coșea.

Profesorul de economie a mai arătat că: ”În al doilea rând, este problema trecerii industriei auto pe altă cale de dezvoltare pe care noi nu o avem. Industria din România a trăit foarte bine prin comenzile primite de la industria auto din țările occidentale. Noi suntem cel mai mare subcontractori de piese de schimb, subansamble pentru industria auto din Franța, Germania, Italia și așa mai departe. În țările care sunt mari producătoare, ori ele și-au schimbat orientarea spre auto electric. Deci e o schimbare tehnologică masivă și extrem de importantă. Noi nu ne dăm seama de miliardele care se investesc. Spre exemplu, conform programului Macron, în Franța, pentru modernizarea industriei auto. Noi am rămas în stadiul în care suntem și nu numai că avem comenzi mai puține, dar și riscăm să ieșim din joc. Explicația fiind că pe măsură ce crește ponderea automobilelor hibride sau electrice, cu atât comenzile pe automobil clasic pe care le avem noi scad, mai ales că nu știm exact ce se va întâmpla. Se vorbește despre o schimbare de proprietate.Temă despre care se vorbește în presa auto din Germania care relatează despre interesul foarte serios al chinezilor de a intra și ei în industria auto română cu anumită participație. Ori dacă intră, nu intră ca să dezvolte ci sa să elimine concurența, că trebuie să-și exporte mărfurile lor”, a explicat analistul.

În concluzie, profesorul Mircea Coșea a atras atenția că: ”Probabil că situația industriei auto în România ar trebui să beneficieze de o analiză foarte serioasă și o reorientare care să ducă la începerea de către statul român a unor negocieri cu marii noștri parteneri Renault-Nissan și Otokar la Craiova, pentru orientarea viitorului acestei industrii. Este clar că în zece ani de zile riscăm să reducem foarte mult ponderea producției auto în România care pune în mișcare vreo 20.000 de locuri de muncă și vreo șase sau șapte mii de întreprinderi mici și mijlocii care au subcontracte”, a conchis expertul.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9766
Diferența 0.0004
Zi precendentă 4.9762
USD
Azi 4.7317
Diferența 0.0147
Zi precendentă 4.717
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9766 RON
USD flag1 USD = 4.7317 RON
GBP flag1 GBP = 5.9743 RON
CHF flag1 CHF = 5.3535 RON
AUD flag1 AUD = 3.0801 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.3872 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0307 RON
NOK flag1 NOK = 0.4280 RON
SEK flag1 SEK = 0.4288 RON
XAU flag1 XAU = 405.9099 RON
Monede Crypto
1 BTC = 469310.26RON
1 ETH = 15969.30RON
1 LTC = 425.19RON
1 XRP = 6.56RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.59%
6 luni: 5.63%
12 luni: 5.68%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17306.560.02%
BET-BK3218.71-0.09%
BET-EF930.340.11%
BET-FI60571.00-0.15%
BET-NG1222.550.24%
BET-TR38168.670.02%
BET-TRN37099.550.02%
BET-XT1485.700.02%
BET-XT-TR3220.990.02%
BET-XT-TRN3137.420.02%
BETAeRO919.96-0.20%
BETPlus2561.020.03%
RTL38350.970.12%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt3
NoMy - smt4.5.3
pixel