”În 10 ani riscăm să pierdem industria auto”. Mircea Coșea: Este necesară o analiză serioasă din partea statului

Oana Pavelescu |
Data actualizării: | Data publicării:
Uzinele Dacia
EXCLUSIV
Uzinele Dacia

Zilele trecute, INS a publicat datele legate de evoluția PIB-ului din primul trimestru al anului 2023.

Veștile nu sunt bune, în condițiile în care creșterea este una extrem de mică față de aceeași perioadă a anului trecut.

Uitându-ne să vedem din ce este constituit acum PIB-ul observăm că aportul industriei în general este mai mic decât anul trecut cu 2,2% ajungând de la 25,8% cât era în trim. I al anului 2022, la 23.6% cât este anul acesta.

O mare parte din contribuția industriei a fost adusă de-a lungul anilor de industria auto, industrie care nu mai pare să fie pe val așa cum a fost înainte de pandemie și de criza produsă de războiul de la est.

Pentru a ne lămuri de ce industria auto și-a pierdut din avânt am cerut profesorului Mircea Coșea să ne explice ce a condus la acest fenomen.

Analistul a afirmat că unul din motive este că ”nu mai avem comerț și în primul rând pentru că noi suntem într-o situație care nu a fost discutată. Spre exemplu, care a fost argumentul pentru care Ford a trecut la turci? Turcia nu este un mare producător auto și nici un actor important pe această piață. Deodată Otokar a preluat Craiova și noi am fost decuplați de marele nostru partener, care era Ford american prin filiala germană”, a subliniat Mircea Coșea.

Profesorul de economie a mai arătat că: ”În al doilea rând, este problema trecerii industriei auto pe altă cale de dezvoltare pe care noi nu o avem. Industria din România a trăit foarte bine prin comenzile primite de la industria auto din țările occidentale. Noi suntem cel mai mare subcontractori de piese de schimb, subansamble pentru industria auto din Franța, Germania, Italia și așa mai departe. În țările care sunt mari producătoare, ori ele și-au schimbat orientarea spre auto electric. Deci e o schimbare tehnologică masivă și extrem de importantă. Noi nu ne dăm seama de miliardele care se investesc. Spre exemplu, conform programului Macron, în Franța, pentru modernizarea industriei auto. Noi am rămas în stadiul în care suntem și nu numai că avem comenzi mai puține, dar și riscăm să ieșim din joc. Explicația fiind că pe măsură ce crește ponderea automobilelor hibride sau electrice, cu atât comenzile pe automobil clasic pe care le avem noi scad, mai ales că nu știm exact ce se va întâmpla. Se vorbește despre o schimbare de proprietate.Temă despre care se vorbește în presa auto din Germania care relatează despre interesul foarte serios al chinezilor de a intra și ei în industria auto română cu anumită participație. Ori dacă intră, nu intră ca să dezvolte ci sa să elimine concurența, că trebuie să-și exporte mărfurile lor”, a explicat analistul.

În concluzie, profesorul Mircea Coșea a atras atenția că: ”Probabil că situația industriei auto în România ar trebui să beneficieze de o analiză foarte serioasă și o reorientare care să ducă la începerea de către statul român a unor negocieri cu marii noștri parteneri Renault-Nissan și Otokar la Craiova, pentru orientarea viitorului acestei industrii. Este clar că în zece ani de zile riscăm să reducem foarte mult ponderea producției auto în România care pune în mișcare vreo 20.000 de locuri de muncă și vreo șase sau șapte mii de întreprinderi mici și mijlocii care au subcontracte”, a conchis expertul.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9728
Diferența -0.0008
Zi precendentă 4.9736
USD
Azi 4.8266
Diferența -0.0003
Zi precendentă 4.8269
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9728 RON
USD flag1 USD = 4.8266 RON
GBP flag1 GBP = 5.9363 RON
CHF flag1 CHF = 5.2812 RON
AUD flag1 AUD = 2.9850 RON
DKK flag1 DKK = 0.6665 RON
CAD flag1 CAD = 3.3502 RON
HUF flag1 HUF = 0.0120 RON
JPY flag1 JPY = 0.0305 RON
NOK flag1 NOK = 0.4227 RON
SEK flag1 SEK = 0.4330 RON
XAU flag1 XAU = 415.8147 RON
Monede Crypto
1 BTC = 455896.55RON
1 ETH = 15838.44RON
1 LTC = 506.89RON
1 XRP = 12.20RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17052.60-0.24%
BET-BK3196.410.27%
BET-EF925.75-0.28%
BET-FI63165.971.41%
BET-NG1229.290.05%
BET-TR37603.82-0.24%
BET-TRN36550.85-0.24%
BET-XT1472.73-0.05%
BET-XT-TR3192.52-0.05%
BET-XT-TRN3109.71-0.05%
BETAeRO895.990.04%
BETPlus2520.75-0.25%
RTL37927.27-0.33%

Opinii

Muncitor uzină siderurgică / sursa foto: Freepik.com

UGIR: Privatizările necontrolate pot expune România la riscuri pe termen lung

Apărarea, energia, resursele minerale,...

Adrian Negrescu

Verdict nemilos. Adrian Negrescu: Românii vor reveni la covrigi, ca în anii 1990

Analistul financiar Adrian Negrescu schițează...

Mircea Coșea

Comunicate de presa

La bursă / FOTO: Freepik

Analiza Freedom24: Ce companii s-ar putea lista la bursă în 2025

Analiștii de la Freedom24, platforma de...

PLG / FOTO: Captură ecran
Delta Dunării / FOTO: Wikipedia

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel