A reforma sau a nu reforma impozitarea multinaționalelor? La G20, liderii a 136 de țări au făcut pasul cel mare. Reuniți la Roma la sfârșitul lunii octombrie, ei au convenit să fie pus la punct un sistem fiscal internațional "mai stabil și mai echitabil".
Anunțul a fost făcut de Janet Yellen, secretarul american al Trezoreriei. Reforma are doi piloni: transferul BEPS și un impozit minim global de 15% pentru multinaționalele cu o cifră de afaceri de cel puțin 750 de milioane de euro. Cancelarul german Angela Merkel a salutat aprobarea reformei, calificând-o drept un "semnal clar de corectitudine". Președintele Franței, Emmanuel Macron, a reacționat și el pozitiv la această veste.
O implementare plictisitoare?
Obiectivul este ca această reformă să fie pusă în aplicare până în 2023. Mai repede nu se poate. Iar motivul este unul cât se poate de simplu. Problema este că fiecare țară trebuie să transpună acordul mondial în propria legislație.
Citește și Taxe noi pentru români. Se vor aplica începând din 2022
În plus, după cum a precizat Giuliano Noci, profesor de strategie la Politehnica din Milano, acordul trebuie aprobat de parlamentele naționale. Sunt însă țări unde unele dintre aspectele ale acestei reforme dau frisoane. În Statele Unite, de exemplu, ideea de a impozita multinaționalele acolo unde realizează profituri, indiferent de locul unde se află sediul lor central, nu este pe placul Congresului.
O reformă considerată insuficientă
Cu un impozit minim de 15%, se estimează că se vor obține venituri anuale suplimentare de 150 de miliarde de dolari. O cifră destul de mare. Nu este adevărat, se revoltă unii care consideră că procentul de 15 % este insuficient. Unu dintre argumente: 15% este sub rata medie mondială, de 22%, în prezent, față de 50% în 1985. Iată de ce unele state au propus o rată minimă de impozitare de 21%, ba chiar 25%.
Citește și Ce taxe plătesc pensionarii care au venituri ca PFA
Divergențe, dezacorduri: unele participante la negocieri, precumm Kenya, Nigeria, Pakistan sau Sri Lanka au refuzat să valideze reforma. "Acordul a fost negociat cu țările în curs de dezvoltare și reflectă multe dintre cererile lor, dar este un compromis, trebuie să recunoaștem", a declarat Pascal Saint-Amans de la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).
ONG-ul Oxfam consideră că acordul va avantaja țările bogate și va crește inegalitățile. Potrivit Oxfam, două treimi din noile venituri fiscale vor merge către G7 și Uniunea Europeană, în timp ce țările cele mai sărace vor primi doar 3%, deși acestea reprezintă peste 33% din populația lumii. Alții se tem că rata de 15% va deveni o "rată de referință" scăzută. Prin urmare, reforma nu este susținută în unanimitate. Unii consideră că este doar un prim pas către o impozitare mai echitabilă, nu soluția. Punerea sa în aplicare va permite formarea unei opinii mai bine informate.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.