Prima zi lucrătoare a noului an aduce, de fiecare dată, cozi la birourile de taxe şi impozite ale primăriilor, formate de către cei care doresc să beneficieze de reducerea ce poate ajunge până la 10%. Însă lucrurile nu sunt atât de strânse din punct de vedere al perioadei în care se poate primi această bonificaţie.
Ce prevede Codul Fiscal
Impozitul pe clădiri se plăteşte anual, în două rate egale, până la datele de 31 martie şi 30 septembrie, inclusiv. Pentru plata cu anticipaţie a impozitului pe clădiri, datorat pentru întregul an de către contribuabili, până la data de 31 martie a anului respectiv, se acordă o bonificaţie de până la 10%, stabilită prin hotărâre a consiliului local. La nivelul municipiului Bucureşti, această atribuţie revine Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
Impozitul pe teren se plăteşte anual, în două rate egale, până la datele de 31 martie şi 30 septembrie inclusiv. Pentru plata cu anticipaţie a impozitului pe teren, datorat pentru întregul an de către contribuabili, până la data de 31 martie inclusiv, a anului respectiv, se acordă o bonificaţie de până la 10%, stabilită prin hotărâre a consiliului local. La nivelul municipiului Bucureşti, această atribuţie revine Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
Impozitul pe mijlocul de transport se plăteşte anual, în două rate egale, până la datele de 31 martie şi 30 septembrie inclusiv. Pentru plata cu anticipaţie a impozitului pe mijlocul de transport, datorat pentru întregul an de către contribuabili, până la data de 31 martie a anului respectiv inclusiv, se acordă o bonificaţie de până la 10% inclusiv, stabilită prin hotărâre a consiliului local. La nivelul municipiului Bucureşti, această atribuţie revine Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
Citeşte şi: Taxe salariale: Noutățile care intră în vigoare în 2023
Anul 2022 a adus angajatorilor o multitudine de noutăți, majoritatea fiind introduse prin legi sau ordonanțe. Unele dintre ele se aplică deja, altele vor intra în vigoare în 2023.
Ne-am concentrat atenția asupra celor din urmă, adică a taxelor salariale care vor intra în vigoare în următoarele 12 luni.
1. Suprataxarea muncii part time. În esență, suprataxarea înseamnă că pentru angajații care lucrează în regim part time, angajatorii trebuie să plătească la stat contribuții de pensii și sănătate raportate la salariul minim brut pe țară, nu la venitul realizat efectiv, conform OG 16/2022. Măsura se aplică începând din august 2022, însă din ianuarie 2023 va exista și o facilitate aferentă.
2. Un plafon lunar pentru veniturile extrasalariale. Din ianuarie 2023, anumite beneficii acordate de angajator salariaților săi vor avea un tratament fiscal preferențial numai dacă, în total, nu depășesc un plafon lunar de 33% din salariul de bază, conform OG 16/2022. Pe lista specială a acestor beneficii se găsesc, printre altele, contravaloarea serviciilor turistice și/sau de tratament pe perioada concediului, serviciile medicale furnizate sub formă de abonament sau sumele acordate angajaților care desfășoară activități în regim de telemuncă. În cazul beneficiilor vizate de noul plafon lunar de 33%, angajatorul trebuie să țină cont mai întâi de plafonul individual al fiecărui beneficiu și abia apoi, când face totalul beneficiilor, de plafonul de 33%.
3. Două beneficii noi pot fi acordate de angajatori cu tratament fiscal preferențial. Schimbările majore aduse de OG 16/2022 includ și două beneficii complet noi pe care angajatorii le pot acorda fără a datora taxe salariale la stat (în anumite limite). Acestea sunt valabile din ianuarie 2023 și se numără printre beneficiile pentru care Guvernul a stabilit, ca cerință de netaxare, un plafon lunar total maxim de 33% din salariul de bază.
4. Facilitate fiscală pentru cei plătiți cu minimul pe țară. În contextul majorării salariului minim brut pe țară la 3.000 de lei, Guvernul a introdus, prin OUG 168/2022, o facilitate valabilă numai în 2023 - 200 de lei netaxabili (o facilitate asemănătoare s-a aplicat și în a doua parte a anului 2022, dar a fost opțională). Adică pentru un salariu brut de 3.000 de lei se plătesc taxe salariale ca pentru un salariu brut de 2.800 de lei. Măsura poate viza inclusiv salariații din domeniul agroalimentar.
5. Scutire de impozit: Noi categorii de IT-iști beneficiază de facilitate. Scutirea de impozit pe venit aplicabilă IT-iștilor este extinsă de autorități începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023, conform unui ordin ministerial comun. Astfel, mai multe persoane beneficiază de facilitatea fiscală dată special pentru crearea de programe pentru calculator.
6. Scutirea de impozit pentru angajații sezonieri din HoReCa, eliminată. O dată cu dispariția impozitului specific din legislație, de la 1 ianuarie 2023, urmează să dispară și scutirea actuală de impozit pe venit pentru angajații sezonieri ai plătitorilor de impozit specific. Măsura, trecută tot în OG 16/2022.
7. În declarația 112 trebuie trecute, din 2023, și veniturile neimpozabile ale salariaților. O noutate semnificativă privind declarația 112, pe care o folosesc angajatorii, este că formularul va trebui să cuprindă, din 2023, și veniturile neimpozabile ale salariaților, conform unui ordin al Fiscului. Aceste informații nu se raportează în prezent, conform specialiștilor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.