Avocatul, expert în fiscalitate, Gabriel Biriș, a povestit din perspectiva sa de fost secretar de stat în Ministerul Finanțelor în timpul guvernului Cioloș, despre cum a decurs construirea sistemului e-Factura, la care a luat parte, și care sunt hibele acestui sistem, dar mai ales, cum ar fi trebuit el să arate de la bun început.
”Proiectul RO e-Factura, pe care tot îl clamează domnul ministru că va reduce evaziunea, nu o va reduce, a fost gândit pentru altceva, la fel ca AMEF-urile (aparate de marcat electronice fiscale), a fost gândit pentru a putea avea o viteză de reacție mai bună decât exista, vorbim de 2016, dar ele (e-Factura și e-TVA) trebuiau să fie complet diferite.
RO e-Factura trebuia să fie un sistem de emitere a facturilor dintr-o aplicație gestionată de ANAF. Adică, tu, contribuabil, în momentul în care completai datele, foloseai aplicația ca să comunici datele de pe factură, în aplicație și primeai înapoi factura cu numărul unic de înregistrare. De ce am considerat că acest lucru ar putea fi util: Din acest sistem, practic, ar fi trebuit emise toate facturile și B2G, adică relație dintre companii și autoritățile publice și B2B și de risc și fără risc, adică pentru toate vânzările și B2C dar și vânzările intracomunitare cât importurile și exporturile, în așa fel încât într-o bază de date unică să ai toată informația. În sine, măsura nu reduce evaziunea, altele sunt măsurile care ar putea să reducă gap-ul de TVA.
Gabriel Biriș, a prezentat o alternativă pentru care aceste modalități de digitalizare a sistemului fiscal ar fi funcționat diferit, fără să fie nevoie ca toate companiile din țară să angajeze noi contabili pentru a preîntâmpina toate problmele survenite prin deja mult contestatele e-Factura și e-TVA.
”La vremea respectivă, pe mine a picat obligația de a finaliza normele de aplicare pentru introducerea caselor de marcat (AMEF – cu memorie fiscală și modul de comunicație). Atunci ne chinuiam să tragem informația de la ANAF, care părea că nu are un interes să transparentizăm și să vadă totul în timp real ca să poată direcționa controalele. Chiar am avut cu niște discuții cu colegul de la proceduri fiscale în 2016 și l-am întrebat dacă mai are rost să extragem informațiile astea sau mai bine ne uităm în jurul nostru, unde țări precum Croația, Portugalia sau Cehia, introduseseră aplicații de emitere a bonului fiscal, tocmai ca să știi în timp real și să poți să faci analize, a conchis expertul în finanțe.
VIDEO:
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.