Cadrul legislativ privind acordarea indemnizației de merit este reglementat de următoarele acte normative:
- Legea nr. 118/2003 pentru instituirea indemnizației de merit, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr. 859 din 2003 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 118/2002 pentru instituirea indemnizației de merit și a Regulamentului de funcționare a Comisiei naționale pentru acordarea indemnizației de merit, cu modificările și completările ulterioare.
Legiuitorul a prevăzut, la art. 6 alin. (2) din Normele de aplicare a Legii nr. 118/2002 pentru instituirea indemnizației de merit, faptul că documentele prevăzute la alin. (1) pot fi depuse până la data de 1 mai a fiecărui an. Din experiența punerii în aplicare a normelor în ultima perioadă, s-a constatat necesitatea creării posibilității depunerii acestor dosare și în partea a doua a anului.
Prin efectul Hotărârii Guvernului nr. 1290/2023, a fost completat Capitolul III: Criterii de atribuire a indemnizaţiei de merit pentru domeniul culturii, cu o secțiune nouă, care vizează criteriile de atribuire a indemnizaţiei de merit în domeniul patrimoniului cultural imaterial, recunoscându-se contribuția semnificativă a deținătorilor titlului de Tezaur Uman Viu la conservarea și promovarea patrimoniului imaterial, se arată în nota de fundamentare a proiectului.
Tezaurele umane vii
"Titlul de tezaur uman viu este viager, personal şi netransmisibil şi se acordă de către Comisia națională pentru salvgardarea patrimoniului cultural imaterial. Programul Tezaure Umane Vii a fost instituit de UNESCO în 1993 (întrerupt odată cu intrarea în vigoare a Convenției din 2003), neavând caracter de obligativitate. (Guidelines for the Establishmentof National “Living HumanTreasures” Systems /LHT Guidelines 00031-EN). UNESCO lasă la atitudinea fiecărui stat stabilirea criteriilor pentru identificarea acelor persoane care, făcând dovada caracterului excepțional al performării într-un domeniu al patrimoniului cultural imaterial sunt capabile să transmită un anumit element de patrimoniu cultural imaterial, statele fiind încurajate să adopte măsuri prin care performerii, păstrătorii și transmițătorii anumitor elemente de patrimoniu cultural imaterial să beneficieze de recunoaștere și vizibilitate în rândul comunităților din care fac parte, al specialiștilor și al publicului larg.
Programul trebuie să se constituie într-un cadru de identificare, protecție, încurajare și punere în valoare a persoanelor creatoare, purtătoare, păstrătoare și transmițătoare de elemente de patrimoniale specifice. Programul reprezintă o modalitate de identificare a acestor personalități ale comunităților deținătoare, dar trebuie să devină și unul de recunoaștere oficială la nivel local și național sau chiar internațional", se mai arată în document.
Proiectul mai arată că: "Titlul onorific de Tezaure umane vii se acordă persoanelor care fac dovada caracterului excepțional al performării într-un domeniu al patrimoniului cultural imaterial și sunt capabile să transmită și să pună în valoare un anumit element de patrimoniu cultural imaterial.
Precizăm că majoritatea deponenților pentru obținerea indemnizației de merit în domeniul patrimoniului imaterial sunt persoane cu vârstă înaintată și termenul prevăzut de art. 6 alin. (2) poate amâna cu un an depunerea documentelor, fapt care ar dezavantaja această categorie de păstrători ai patrimoniului imaterial.
Raportat la vârsta înaintată a creatorilor de cultură și de patrimoniu imaterial, precum și la faptul că persoanele care îndeplinesc criteriile de acordare a indemnizației de merit și care au contribuții semnificative pentru domeniile culturi, au activitate în domeniu de minim 25 de ani, se impune ca persoanele care depun documente pentru obținerea indemnizației de merit în domeniul patrimoniului cultural imaterial să nu fie condiționate de termenul de 1 mai a fiecărui an, ci să le poată depune și în partea a doua a anului.
Situația poate fi întâlnită și în cazul altor domenii, pentru care se poate acorda indemnizația de merit (educație, știință, sport), și pentru a nu avea caracter limitativ, se consideră oportună includerea unei excepții de la termenul prevăzut la art. 6 alin. (2) pentru instituțiile publice prevăzute la art. 3 alin. (1), care pot stabili o etapă suplimentară de depunere a dosarelor în semestrul II al anului.
Totodată, ulterior adoptării H.G. nr. 1290/2023, Ministerul Culturii a derulat etape de analizare a dosarelor depuse pentru acordarea indemnizației de merit în domeniul patrimoniului cultural imaterial, ocazie cu care s-a constatat necesitatea reformulării și clarificării criteriilor prevăzute la art. 16², pentru ca acestea să fie clare și cuantificabile, și să poate fi susținute prin documente și informații obiective".
Schimbările aduse de proiect
Prin prezentul proiect de act normativ se propune introducerea unei excepții de la termenul prevăzut la alin. ( 2) al art. 6, pentru ca instituțiile publice prevăzute la art. 3 alin. (1) să poată stabili o etapă suplimentară de depunere a dosarelor în semestrul II al anului, în funcție de numărul de indemnizații de merit neatribuite.
Instituirea respectivei excepții nu afectează numărul total de indemnizații de merit aprobat și repartizat, care este stabilit de art. 5 din Legea nr. 118/2002, cu modificările și completările ulterioare.
Totodată, proiectul are în vedere modificarea criteriilor de atribuire a indemnizaţiei de merit în domeniul patrimoniului cultural imaterial, prin reformularea art. 16², în sensul clarificării acestora și pentru eliminarea formulărilor redundante, care să faciliteze completarea și conformitatea actelor doveditoarea depuse la dosar. Noile criterii răspund atât nevoii de claritate și coerență a textului, cât și scopului final, respectiv asigurarea unor criterii clare și cuantificabile care să poată fi verificate prin documente și informații obiective.
De asemenea, se impune introducerea unor dispoziții tranzitorii, conform cărora dosarelor depuse în vederea acordării indemnizaţiei de merit și aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri a Guvenului, le sunt aplicabile prevederile legale în vigoare la data depunerii acestora la registratura instituțiilor prevăzute la art. 3 din Normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 859/2003.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.