Publicitate
Prezenta Ordonanță de urgență stabilește un cadru comun și cerințe comune referitoare la cumpărătorii de credite care cumpără drepturile creditorului ce decurg dintr-un contract de credit neperformant emis de o instituție de credit stabilită în Uniunea Europeană sau care cumpără contractul de credit neperformant în sine și la administratorii de credite care acționează în numele unui cumpărător de credite, se arată în nota de fundamentare a proiectului.
Administratorii de credite trebuie să obțină o autorizație de la ANPC
Administratorii de credite trebuie să obțină o autorizație în statul membru de origine înainte de a începe să desfășoare activități pe teritoriul României. În situația administratorilor de credite din România, autorizația este acordată de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).
Condițiile de acordare și actualizare a unei autorizații în calitate de administrator de credite asigură faptul că membrii organului de conducere sau administrativ al acestuia nu au înscrise în cazierul judiciar infracțiuni relevante legate, printre altele, de infracțiuni contra patrimoniului, infracțiuni privind activități financiare, spălarea banilor, fraudă sau infracțiuni împotriva integrității fizice și nu fac obiectul unei proceduri de
insolvență și nici nu au fost declarați anterior în stare de faliment, cu excepția cazului în care au fost reabilitați în conformitate cu dreptul intern.
De asemenea, la momentul acordării autorizației este evaluată respectarea cerinței ca membrii organului de conducere sau ai organului administrativ al administratorilor de credite să fi fost transparenți, deschiși și cooperanți în interacțiunile lor anterioare în context profesional cu autoritățile de supraveghere și de reglementare. Conducerea unui administrator de credite trebuie să dispună de cunoștințe și experiență adecvate pentru a-și desfășura activitatea cu competență și responsabilitate, în funcție de activitatea ce trebuie desfășurată.
De asemenea, pentru a asigura respectarea normelor privind protecția debitorului și a celor privind protecția datelor cu caracter personal, solicitantul trebuie să instituie cadre adecvate de guvernanță și mecanisme de control intern, precum și proceduri corespunzătoare de înregistrare și soluționare a plângerilor, care să fie supravegheate. În plus, administratorii de credite trebuie să aibă instituite proceduri adecvate de combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului.
Cererea de autorizare a administratorilor de credite, însoțită de dovezi cu privire la respectarea cerințelor prevăzute de Ordonanța de urgență este analizată de ANPC în termen de 45 de zile de la primirea acesteia pentru a se vedea dacă este completă. Ordonanța de urgență stabilește un termen de 90 de zile de la primirea unei cereri complete sau, în cazul în carecererea este considerată incompletă, de la primirea informațiilor solicitate, în care autoritățile competente informează solicitantul dacă autorizația este acordată sau refuzată și prezintă motivele refuzului, iar solicitantul are dreptul la o cale de atac înaintea unei instanțe judecătorești.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor publică o listă actualizată, pusă la dispoziția publicului pe site-ul autorității, care să asigure transparența în ceea ce privește numărul și identitatea administratorilor de credite autorizați, inclusiv cei autorizați în alte state membre ale Uniunii Europene care prestează servicii pe teritoriul României.
Românii nu vor putea fi hărţuiţi
Ordonanța de urgență conține și prevederi referitoare la condițiile pe care cumpărătorii de credite și administratorii de credite trebuie să le respecte în interacțiunile lor cu debitorii:
- să acționeze cu bună-credință, în mod echitabil și cu profesionalism;
- să le ofere debitorilor informații care să nu fie înșelătoare, neclare sau false;
- să respecte și să protejeze informațiile personale și dreptul la viață privată al debitorilor;
- să nu hărțuiască, constrângă sau influențeze în mod nejustificat debitorii;
- să furnizeze debitorului informații după transferul drepturilor unui creditor și înainte de prima colectare a datoriilor, sau ori de câte ori debitorul cere acest lucru, cu privire la cesiune, administratorul de credite, furnizorul de servicii de administrare a creditelor, sumele datorate, numele, adresa și datele de contact ale autorităților competente.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.