Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon (ANRMPSG) este responsabilă de aplicarea prevederilor Legii petrolului. Instituția a propus noua metodologie pentru a reglementa taxarea operațiunilor petroliere desfășurate prin terminale petroliere private, precum cele operate de companii din grupul Rompetrol. Aceste terminale nu utilizează bunuri din domeniul public, motiv pentru care este necesară o abordare diferită față de operatorii care folosesc infrastructură publică.
Blocaje anterioare și reluarea demersurilor legislative
Proiectul de reglementare a fost întârziat de probleme administrative și factori obiectivi, inclusiv lipsa unor metodologii specifice pentru determinarea redevențelor. Pentru a depăși aceste blocaje, Guvernul a semnat în 2020 un contract cu Universitatea de Petrol și Gaze Ploiești, care a realizat un studiu privind modul optim de calcul al redevenței pentru aceste terminale.
Studiul a propus două variante: o cotă procentuală de 2% sau de 3% din veniturile brute realizate de operatori. Guvernul a optat pentru varianta de 3%, considerată echitabilă și sustenabilă pentru companii.
Reglementarea vizează operatorii privați precum Midia Marine Terminal
Un exemplu cheie în cadrul noii reglementări este Midia Marine Terminal SRL, o companie din grupul Rompetrol, care gestionează un terminal offshore la 8,6 km de țărmul Mării Negre. Terminalul asigură transportul țițeiului de import către rafinăriile Petromidia, contribuind la eficientizarea lanțului logistic și reducerea costurilor. Spre deosebire de Oil Terminal SA Constanța, care utilizează infrastructură publică, Midia Marine Terminal operează exclusiv pe baza echipamentelor proprii, ceea ce justifică o cotă diferită de redevență.
Calculul cotei și impactul asupra profitabilității
Formula adoptată pentru stabilirea redevenței petrolieră este:
cv (%) = 30% × (profit net / venit brut)
Astfel, operatorii vor plăti o redevență echivalentă cu 30% din raportul dintre profitul net și venitul brut, păstrându-se un echilibru între obligațiile fiscale și capacitatea acestora de a reinvesti în echipamente și activități.
Studiul a arătat că o redevență mai mare, de 10%, ar anula profitul unor operatori precum Midia Marine Terminal, ceea ce ar afecta capacitatea acestora de a funcționa pe termen lung. În acest context, metodologia actuală urmărește atât menținerea competitivității, cât și asigurarea unui flux constant de venituri către bugetul de stat.
Creșterea veniturilor la bugetul de stat
Conform proiecțiilor realizate pe baza rezultatelor din anul 2020, la o cifră de afaceri de 80,51 milioane lei, aplicarea unei cote de 3% ar genera un venit anual de 2,41 milioane lei la bugetul de stat. Pe de altă parte, o cotă de 2% ar aduce 1,61 milioane lei.
Această reglementare contribuie la creșterea veniturilor bugetare, având în vedere că operatorii privați vor fi taxați în mod proporțional cu profitabilitatea lor. Măsura este justificată și prin sarcina fiscală medie a companiilor din România, care se situează la 1,3% din cifra de afaceri pentru firme de dimensiunea Midia Marine Terminal. Noua cotă de 3% asigură astfel un echilibru între fiscalitate și sustenabilitate economică.
Monitorizarea aplicării metodologiei
ANRMPSG va monitoriza impactul noii metodologii prin verificarea datelor furnizate de operatori, urmărind cantitățile de țiței manipulate, tarifele practicate, veniturile și profiturile obținute. În funcție de aceste rezultate, autoritățile ar putea ajusta metodologia pentru a asigura eficiența economică și echitatea fiscală.
Adoptarea acestei hotărâri marchează un pas important în modernizarea cadrului legislativ din sectorul petrolier, permițând statului român să beneficieze de venituri suplimentare și să stimuleze, în același timp, investițiile private în acest domeniu strategic.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.