Gură de oxigen pentru firme şi contabili. Modificări pentru relaxarea sistemului RO e-Transport

Mihai Ciobanu |
Data publicării:
Foto: Freepik.com
Foto: Freepik.com

Veşti bune pentru firmele vizate de sistemul de monitorizare a transporturilor de mărfuri, sub denumirea RO e-Transport.

A fost depusă la Senat o propunere legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de Urgență nr.41 din 8 aprilie 2022 privind instituirea Sistemului național de monitorizare a transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și abrogarea art.XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și modificarea și completarea unor acte normative.

"În aprilie 2022, Guvernul a adoptat Ordonanţa de Urgenţă nr. 41/2022, prin care a fost implementat în România sistemul de monitorizare a transporturilor de mărfuri, sub denumirea RO e-Transport. Sistemul a fost conceput ca un instrument de supraveghere şi infomare a autorităţilor
asupra transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat. (...) Scopul aşadar declarat al acestui sistem de monitorizare a fost, Încă de la momentul adoptării, creşterea încasărilor la bugetul de stat. (...) În vederea implementării normelor în legătură cu sistemul RO e-Transport, firmele implicate

În transportul mărfurilor au obligaţia suplimentară altor proceduri necesare efectuării transportului, de a se înregistra În SPV potrivit prevederilor Ordinului comun al preşedintelui ANAF şi al preşedintelui Autorităţii Vamale nr.1.337/1.268/2024 pentru aprobarea Procedurii de utilizare şi funcţionare a sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport, unde trebuie să declare, în mod anticipat, datele aferente transporturilor rutiere a bunurilor cu risc fiscal ridicat, în funcţie de tipul operaţiunii, beneficiarului sau, după caz, furnizorului din România.

Aceste date vor fi valabile o perioadă prestabilită de la data începerii transportului, iar sistemul va pemite modificarea datelor declarate până la intrarea pe teritoriul naţional sau până la punerea în mişcare a vehiculului transportor. Aşa cum se menţionează chiar în Ghidul e-Transport, operatorii de transport sunt obligaţi să transfere, pe toată durata traseului, datele curente de poziţionare ale vehiculului în Sistemul RO e-Transport.

Pe lângă transmiterea datelor în SPV, transportatorii au obligaţia şi să echipeze vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicaţii care utilizează tehnologii de poziţionare şi transmisie de date prin satelit. Mai mult, conducătorul auto trebuie să aibă obligatoriu codul UIT generat de Sistemul RO e-Transport, prin intermediul căruia se identifică datele aferente unei partide de bunuri.

Toate demersurile indicate mai sus cu titlu exemplificativ, se transpun într-o încărcare operaţional-administrativă excesivă pentru firmele de transport, respectiv achiziţionarea de echipamente, gestionare sisteme informatice interne, instruire pentru angajaţii firmelor şi nu în cele din urmă timp suplimentar de alocat încărcării datelor în sistemele informatice, care nu funcţionează întotdeauna, din motive independente de voinţa operatorilor economici.

De asemenea, se verifică adesea situaţia în care transportatorii au necesitatea, din motive obiective şi În afara oricărui control al acestora, de a efectua modificări ale datelor dinamice curente ale transporturilor care nu pot fi înscrise în timp util în sistem. Transportatorii deplâng faptul că uneori nici nu au timp la dispoziţie pentru a opera înregistrarea în sistemul RO e-Transport iar alteori nici nu funcţionează sistemul informatic când firmele au urgenţa înregistrării unor transporturi, producându-se astfel situaţii în care operatorii economici pot fi pasibili de sancţiuni din motive de facto imputabile Statului", se arată în nota de fundamentare a proiectului.

 

Schimbările propuse

 

În contextul celor prezentate mai sus, firmele emergente pe piaţa de transporturi se confruntă cu dmcultăţl operaţionale disproporţionate şi cu resurse limitate pentru a se conforma cerinţelor impuse, ceea ce poate duce la penalizări excesive faţă de impactul real al neregulilor comise. (...)

Actul normativ propus urmăreşte astfel:


"1. Modificarea pragurilor prevăzute pentru obligaţia declarării datelor despre transport în sistemul RO e-Transport astfel încât firmele mici şi mijlocii să nu ajungă să aibă transporturi blocate sau sancţiuni aplicate din cauza imposibilităţii declarării în sistem. Propunem ca în sistemul RO eTransport să fie înregistrate doar vehiculele cu masă maximă tehnic admisibilă care depăşeşte 3,5 tone, încărcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masă brută totală mai mare de 1.000 kg şi o valoare totală mai mare de 50.000 de lei aferente cel puţin unei partide de bunuri care face obiectul transportului. Această prevedere nu afectează implementarea sistemului RO eTransport în România, respectiv permite în continuare autorităţilor să evite frauda fiscală şi, în consecinţă, să crească încasările la bugetul de stat.

2. Corelarea prevederii aplicabile transportului intemaţional de mărfuri cu cea privind transportul naţional, unde statul şi-a asumat verificarea cu prioritate a măriurilor din domenii cu risc ridicat de evaziune fiscală. Nu există motive pentru care transporturilor internaţionale li s-ar aplica un
regim diferit. Statul român va urmri cu mai multă precizie supravegherea transporturilor cu risc fiscal ridicat şi în cazul transporturilor internaţionale. De altfel, legiuitorul român a creat un obstacol pentru companiile care aleg să importe mărfuri din alte state membre.

Deşi intenţionat ca o formalitate care trebuie îndeplinită înainte de transport, în practică sistemul RO e-Transport generează întârzieri şi controale suplimentare la graniţele României cu alte state membre UE. Crearea de către un stat membru a unui obstacol în calea liberului comerţ cu mărfuri în cadrul UE constituie o încălcare a tratatului privind funcţionarea Uniunii Europene, ceea ce ne-ar putea duce în situaţia declanşării procedurii de infringement de către Comisia Europeană, fapt petrecut deja, în 2017, în cazul Ungariei, pentru reglementări extrem de similare. Având în vedere toate cele de mai sus, propunem ca Sistemul RO e-Transport să fie abandonat în întregime în relaţiile comerciale intracomunitare", propun iniţiatorii.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9774
Diferența 0.0002
Zi precendentă 4.9772
USD
Azi 4.3617
Diferența -0.1444
Zi precendentă 4.5061
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9774 RON
USD flag1 USD = 4.3617 RON
GBP flag1 GBP = 5.7330 RON
CHF flag1 CHF = 5.3503 RON
AUD flag1 AUD = 2.7161 RON
DKK flag1 DKK = 0.6665 RON
CAD flag1 CAD = 3.1425 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0307 RON
NOK flag1 NOK = 0.4112 RON
SEK flag1 SEK = 0.4493 RON
XAU flag1 XAU = 452.6023 RON
Monede Crypto
1 BTC = 371433.47RON
1 ETH = 7198.85RON
1 LTC = 345.36RON
1 XRP = 9.38RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: Error% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.93%
6 luni: 5.97%
12 luni: 5.99%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17045.910.47%
BET-BK3159.070.33%
BET-EF930.220.58%
BET-FI60187.990.46%
BET-NG1237.110.80%
BET-TR37589.080.47%
BET-TRN36536.470.47%
BET-XT1462.290.47%
BET-XT-TR3169.860.47%
BET-XT-TRN3087.700.47%
BETAeRO838.680.75%
BETPlus2514.360.43%
RTL38057.000.51%

Comunicate de presa

Mihai Daraban și premierul Dr. Ralph Gonsalves
Negocieri / FOTO: Freepik

Microsoft România negociază primul Contract Colectiv de Muncă

Protecție, stabilitate și formare profesională...


POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
pixel