"S-a decis astăzi un lucru interesant care ţine de cartea de identitate electronică, care va deveni o normă în viitor, pentru a încuraja şi pentru a stimula adopţia acestei noi forme de identificare multiplă din era digitală în care tindem cu toţii, Guvernul a decis ca, pentru următorii cinci ani, persoanele care împlinesc în acest interval 14 ani, deci se califică pentru a primi o carte de identitate, să beneficieze de gratuitate la eliberarea acestei cărţi de identitate. De altminteri, aceeaşi regulă se va aplica şi pentru persoanele care au deja o carte de identitate, dar care va expira în mod normal, la termen, în următorii 5 ani sau pentru cei a căror carte identitate a fost deteriorată, pierdută sau distrusă într-o calamitate naturală şi în urma unei cereri", a precizat Mihai Constantin, după şedinţa de Guvern.
Ieșirea din țară
Menționând că, în cadrul proiectului pilot care se aplică în judeţul Cluj unde au fost deja eliberate circa 17.000 de cărţi de identitate, el a adăugat că aceste finanţări, estimate la 150 milioane de euro, sunt susţinute prin PNRR. Întrebat dacă ieșirea din țară se va putea face în continuare cu vechile cărţi de identitate vechi, Constantin a precizat că "a fost extinsă această valabilitate pentru că este necesar ca să facă pereche (...) cu această implementare a noilor cărţi de identitate electronice şi prelungirea lor a fost decisă ieri cu şase luni de zile". Acest termen va fi prelungit de câte ori va fi nevoie, a adăugat purtătorul de cuvânt al Executivului.
Situații speciale
Potrivit unui comunicat al Guvernului, hotărârea aprobată vizează stabilirea condiţiilor, limitelor şi a mecanismului de asigurare a contravalorii cărţii electronice de identitate. Hotărârea prevede scutirea de la plata cărţii electronice de identitate, a persoanelor cu vârsta mai mare de 14 ani, pentru prima cerere, într-un interval de 5 ani, în următoarele situaţii:
* pentru prima carte electronică de identitate, solicitată începând cu vârsta de 14 ani;
* la expirarea valabilităţii actului de identitate;
* dacă s-a modificat numele sau prenumele titularului ori data naşterii;
* în cazul schimbării domiciliului;
* în cazul atribuirii unui nou CNP;
* în cazul deteriorării actului de identitate;
* în cazul pierderii, furtului sau distrugerii actului de identitate;
* când imaginea facială nu mai corespunde cu fizionomia titularului;
* în cazul schimbării sexului;
* în cazul anulării;
*pentru schimbarea, la cerere, a actelor de identitate aflate în termenul de valabilitate", precizează Executivul.
Totodată, contravaloarea cărţii electronice de identitate se asigură ori de câte ori este necesar, persoanelor care sunt victime ale calamităţilor naturale, incendiilor sau altor dezastre, precum şi cetăţenilor români aflaţi în străinătate în situaţii deosebite, în condiţiile OUG nr. 97/2005, mai arată sursa citată.
Sumele necesare, aproximativ 150 de milioane de euro, se asigură din fondurile alocate cu această destinaţie în cadrul Componentei 7 - Investiţia 8 - Carte de identitate electronică şi semnătură digitală calificată aferente PNRR. Potrivit Guvernului, cartea electronică de identitate va oferi titularului posibilitatea autentificării în sistemele informatice administrate de autorităţi publice sau entităţi private în scopul solicitării prestării unor servicii la distanţă, fără a mai fi necesară deplasarea la un ghişeu.
"În prima parte a anului 2024 va fi elaborat un calendar de extindere la nivel naţional al emiterii CEI, astfel încât, până la finalul anului, documentul electronic să fie emis în toate cele 660 de Servicii Publice Comunitare de Evidenţă a Persoanelor existente la nivel naţional", mai precizează sursa citată.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.