„Participanții din piață se concentrează tot mai mult pe un posibil răspuns al politicii fiscale a UE prin cheltuieli mai mari pentru apărare”, a explicat un analist al băncii americane.
Creșterea bugetelor de apărare
Deși bugetele de apărare ale statelor membre au crescut după invazia Ucrainei de către Rusia, ele rămân sub ținta de 2% din PIB stabilită de NATO pentru mai multe țări. Potrivit Goldman Sachs, opțiunile de finanțare pentru creșterea acestor cheltuieli includ:
- Creșterea deficitelor bugetare naționale,
- Reorientarea fondurilor europene din programul Next Generation EU,
- Crearea unui mecanism multilateral de finanțare pentru apărare.
Cea mai probabilă soluție ar fi o combinație între deficitele naționale și utilizarea fondurilor europene, însă implementarea rapidă este împiedicată de factori precum incertitudinile politice din Germania și Franța, dar și de necesitatea aprobării instituționale la nivelul UE. Analiza Goldman Sachs sugerează că modificări semnificative nu vor apărea înainte de 2025.
Impact economic limitat
Conform estimărilor, creșterea cheltuielilor de apărare la 2,25%-2,5% din PIB până în 2026 ar duce la o majorare a deficitului structural cu 0,3%-0,5% anual în următorii trei ani. Totuși, impactul economic general ar fi modest, având în vedere că multiplicatorii cheltuielilor pentru apărare sunt evaluați la 0,6, din cauza dependenței de importuri și a efectelor economice pe termen scurt în comparație cu investițiile.
Goldman Sachs anticipează că impulsul bugetar generat de cheltuielile de apărare va contribui cu cel mult 0,2 puncte procentuale pe an la creșterea economică până în 2027.
Posibile oportunități de creștere
Un efect economic mai semnificativ ar putea apărea dacă investițiile în apărare duc la reducerea dependenței de furnizorii străini și la extinderea industriei europene de apărare. Acest scenariu ar necesita însă politici clare și sprijin coordonat la nivelul statelor membre și al instituțiilor europene.
Astfel, deși cheltuielile de apărare sunt în creștere, contribuția lor directă la creșterea economică a UE rămâne limitată pe termen scurt, în timp ce oportunitățile pe termen lung depind de transformările structurale în sectorul industrial și de o mai bună coordonare politică.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.