„Boeing face mai puține lucruri, dar le va face mai bine”, a declarat, pe un ton enigmatic, Kelly Ortberg, prezentând rezultatele trimestriale. Două zile mai târziu, intențiile șefului Boeing încep să se contureze. Potrivit „Wall Street Journal”, grupul caută de fapt cumpărători pentru unele dintre activitățile sale spațiale, care înregistrează mari pierderi. Și se va începe, proabil, cu programul Starliner, capsula spațială ale cărei probleme tehnice au întârziat cu câteva luni întoarcerea pe Pământ a doi astronauți de pe stația orbitală.
Dacă filiala avioanelor comerciale ale Boeing se află în centrul atenției, din cauza continuării grevei și a pierderilor grele acumulate în ultimii cinci ani, activitățile spațiale ale Boeing nu mai sunt o afacere profitabilă. Dimpotrivă chiar, eșecurile suferite de Starliner au devenit chiar exemplul perfect al unui program prost gestionat, care se transformă spre o catastrofă financiară și de care Boeing este interesat să renunțe.
Cazul Starliner
Diversele întârzieri și eșecuri ale capsulei spațiale au costat deja Boeing 1,86 miliarde de dolari. Adică aproape jumătate din valoarea totală a contractelor atribuite de NASA constructorului de avioane. Dacă se adaugă și dificultățile întâmpinate pe diverse programe militare, pierderile diviziei „defense & space” a Boeing au reprezentat 43% din cifra de afaceri în trimestrul trei (5,5 miliarde de dolari sau 5,1 miliarde de euro). Dar Boeing a experimentat și alte multe eșecuri pe partea de sateliți.
Una dintre primele decizii ale noului șef al Boeing a fost să-l dea afară pe directorul filialei „defense & space”, Ted Colbert, fără să aștepte măcar să-i fi găsit un succesor. Următorul pas ar putea fi vânzarea cu amănuntul a activităților spațiale, care, spre deosebire de activitățile pur militare sau de aeronave comerciale, nu beneficiază de un carnet de comenzi colosal.
Boeing, însă, nu ar intenționa să se retragă complet din spațiu, dintre care anumite aspecte merg mână în mână cu contractele Pentagonului. Potrivit „Wall Street Journal”, parteneriatul cu Lockheed Martin pentru lansatoarele Vulcan, care dă rezultate bune cu o a doua lansare de succes la începutul lunii octombrie, nu ar fi pus sub semnul întrebării. În schimb, par a fi amenințate toate activitățile spațiale civile desfășurate în numele NASA și pentru care Boeing este în concurență directă cu Space X.
Suspansul nu ar trebui să dureze prea mult. Kelly Ortberg și-a pus ca termen sfârșitul anului pentru a ajunge la o concluzie clară privind intențiile sale în ceea ce privește restructurarea grupului și vânzarea de active. Lista nu ar trebui să se limiteze la spațiu. S-ar putea adăuga și alte activități auxiliare ale grupului în aeronautică civilă și apărare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.