"Giga-fabricile" de baterii: Europa cuprinsă de ”febra” vehiculelor electrice

Simona Haiduc |
Data publicării:
Care pe unde se construiesc
Care pe unde se construiesc

Pe bătrânul continent, proiectele de fabrici sunt realizate într-un ritm nebun, în timp ce producătorii se întrec în creativitate...

Grupul suedez Northvolt, care a inaugurat în urmă aproape șase luni, o "giga-fabrică" de baterii pentru mașini electrice, a deschis o lungă lită de proiecte care vor continua să reconfigureze industria auto! Inițial, grupul suedez va produce echivalentul a 16 GWh pe an, suficient pentru a echipa 300.000 de vehicule în fiecare an. Apoi, până în 2023, capacitatea de stocare se va dubla, pentru a ajunge la 60 GWh, adică până la un milion de vehicule electrice în fiecare an...

Contracte în lanț

Asaltată de o cerere puternică din partea producătorilor auto, Northvolt a obținut deja contracte în valoare de peste 30 de miliarde de dolari (26,5 miliarde de euro) de la clienți precum BMW, Fluence, Scania, Volkswagen, Volvo Cars și Polestar.

Compania suedeză vizează cel puțin 20-25% din piața europeană până în 2030, suficient pentru a concura cu americanii de la Tesla sau cu producătorii asiatici de baterii Panasonic, LG Chem sau CATL... Amintim, în treacăt, că firma suedeză a fost fondată în 2015 de doi foști membri ai grupului... Tesla.

Între timp, compania condusă de Elon Musk a inaugurat cu mare fast, în martie anul trecut, mega-fabrica sa construită la Grünheide, nu departe de Berlin. "Sunt convins că Tesla poate avea un impact pozitiv asupra Germaniei", a declarat ministrul economiei din Brandenburg, Jörg Steinbach, un susținător al proiectului, care însă nu este în totalitate pe placul sindicatelor, care intenționează să lupte în continuare pentru ca muncitorii să dispună de contracte de muncă care să respecte "standardele germane", în timp ce ecologiștii sunt deja îngrijorați de viitoarele extinderi ale fabricii...

"Mega-fabrica" Tesla este construită pentru a produce 500.000 de mașini electrice pe an și pentru a genera 50 de gigawați-oră (GWh) de baterii, mai mult decât orice altă fabrică din țară! Vehiculele vor fi echipate cu baterii fabricate tot aici, într-o fabrică aflată încă în construcție. Până la deschiderea ei, bateriile pentru mașinile Tesla "made in Germany" provin din China.

Tesla speră să câștige competitivitate în acest domeniu pentru a face față creșterii puterii Volkswagen, Daimler și BMW pe piața vehiculelor electrice.

Youtube video image

Renault își instalează "gigafabrica" de baterii la Douai

În Franța, Renault a ales grupul chinez Envision pentru a construi o fabrică de baterii la Douai pentru viitoarele sale mașini electrice R5. Emmanuel Macron însuși a vizitat site-ul anul trecut pentru a oficializa proiectul...

Reamintim că Envision a cumpărat în 2018 EASC, pe atunci o filială a Nissan (aliatul japonez al Renault), dedicată bateriilor pentru mașini electrice...

1.000 de locuri de muncă în joc până în 2024...

Xavier Bertrand, președintele regiunii Hauts-de-France, a explicat că înființarea de către Envision AESC a unei fabrici de baterii electrice pe site-ul Renault din Douai va genera o mie de locuri de muncă până în 2024.... O a doua "giga-fabrică" în perspectivă în nordul Franței, alături de cea deja anunțată de Automotive Cells Company (ACC), o societate mixtă între Stellantis și Saft (TotalEnergies). Situat în Douvrin, acest sit va avea o capacitate totală de 24 GWh până în 2028-2030, sau chiar 32 GWh dacă va fi pus în funcțiune un al patrulea bloc de 8 GWh...

"Renault ElectriCity", 400.000 de vehicule electrice pe an?

Noua uzină Envision/Renault ar trebui să înceapă producția din 2024, urmând să ajungă la capacitatea totală de producție de 24 GWh până în 2030. Șantierul va reprezenta o investiție de aproximativ 2 miliarde de euro pentru Envision AESC.

Uzina de baterii va completa noul cluster "Renault ElectriCity", creat prin fuziunea uzinelor Douai, Ruitz și Maubeuge. Acest centru ar putea produce în cele din urmă 400.000 de mașini electrice, în special viitoarele Mégane și R5 din Douai, pe lângă Kangoo și Mercedes Citan asamblate la Maubeuge.

Grupul Renault și-a detaliat deja strategia electrică pentru următorii ani: Constructorul auto intenționează să creeze 700 de locuri de muncă directe până în 2025 în nordul Franței, pe lângă cei 5.000 de angajați actuali de la centrele de asamblare din Douai și Maubeuge, precum și de la centrul de cutii de viteze din Ruitz. Aceste noi locuri de muncă nu le includ pe cele așteptate în urma creării noii fabrici de baterii...

Pe hârtie, Renault are în vedere divizarea activităților sale electrice pentru a le oferi "o mai bună vizibilitate", ceea ce ar putea însemna o listare separată la bursă pentru această ramură electrică, a explicat directorul general al constructorului auto francez.

"Acest lucru ar putea însemna o listare separată, condiționată, ceea ce este exact ceea ce studiem în prezent", a continuat Luca de Meo. "Electricitatea este o altă tehnologie, un alt model de afaceri, așa că merită un perimetru organizațional complet dedicat, iar acest lucru ne va permite să arătăm lumii că, atunci când vine vorba de mașini electrice, suntem foarte buni", a adăugat...

Foaia de parcurs 2030, instrucțiuni de utilizare

Renault, Nissan și Mitsubishi Motors, care au detaliat o foaie de parcurs comună, denumită "Alianța 2030", dedicată vehiculelor electrice și mobilității conectate, au declarat că membrii Alianței vor crește utilizarea platformelor comune în următorii ani, de la 60% în prezent la peste 80% din cele 90 de modele ale lor în 2026. Acest lucru va permite fiecărei companii să se concentreze mai mult pe nevoile clienților săi, pe modelele sale emblematice și pe piețele sale cheie, extinzând în același timp inovațiile în cadrul Alianței la costuri mai mici...

Alianța beneficiază de un sistem eficient de guvernanță operațională, precum și de o cooperare strategică "extinsă și flexibilă". În conformitate cu strategia "Leader-Follower" definită în mai 2020, fiecare tehnologie este dezvoltată de o echipă "lider" cu sprijinul echipei "follower", permițând astfel fiecărui membru al Alianței să aibă acces la toate tehnologiile cheie.

Alianța a definit o foaie de parcurs comună pentru 2030, dedicată vehiculelor electrice și mobilității inteligente și conectate, prin partajarea investițiilor în beneficiul celor trei membri ai săi și al clienților lor. Mitsubishi Motors își va consolida prezența și în Europa cu două noi modele bazate pe best-seller-urile Renault...

Investiții de 23 de miliarde de euro 

Cu 35 de noi vehicule 100% electrice până în 2030, Alianța va oferi "cea mai largă gamă de vehicule electrice, bazată pe cele cinci platforme comune de vehicule electrice".

Cu peste 10 miliarde de euro investite deja în domeniul electrificării, Renault, Nissan și Mitsubishi au fost pionierii vehiculelor electrice. Pe principalele piețe (Europa, Japonia, SUA, China), 15 fabrici ale Alianței produc deja piese, motoare și baterii pentru 10 modele de vehicule electrice aflate deja pe șosele. Peste un milion de mașini electrice au fost vândute până în prezent și 30 de miliarde de kilometri parcurși...

Cu această expertiză, Alianța accelerează cu o investiție suplimentară de 23 de miliarde de euro în electrificare în următorii 5 ani pentru a ajunge la 35 de noi modele de vehicule electrice până în 2030....

Nissan joacă bine

Nissan a dezvăluit un vehicul electric complet nou care va înlocui Micra în Europa, bazat pe platforma CMF BEV, care va fi produs la Renault ElectriCity, hub-ul industrial electric din nordul Franței. Alianța își consolidează strategia comună privind bateriile pentru a atinge o capacitate de producție globală de 220 GWh până în 2030.

Nissan va conduce dezvoltarea tehnologiei "All Solid-State Battery", în beneficiul tuturor membrilor Alianței, în timp ce Renault va conduce dezvoltarea unei arhitecturi electrice și electronice comune și va lansa primul "full software defined vehicle" până în 2025. Drumul electric este bine marcat!

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9759
Diferența -0.0007
Zi precendentă 4.9766
USD
Azi 4.7742
Diferența 0.0425
Zi precendentă 4.7317
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9759 RON
USD flag1 USD = 4.7742 RON
GBP flag1 GBP = 5.9774 RON
CHF flag1 CHF = 5.3721 RON
AUD flag1 AUD = 3.1018 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.4124 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0309 RON
NOK flag1 NOK = 0.4302 RON
SEK flag1 SEK = 0.4306 RON
XAU flag1 XAU = 415.3204 RON
Monede Crypto
1 BTC = 473327.22RON
1 ETH = 15706.50RON
1 LTC = 434.55RON
1 XRP = 6.97RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.75%
6 luni: 5.79%
12 luni: 5.83%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17134.54-0.97%
BET-BK3177.98-1.36%
BET-EF923.66-0.61%
BET-FI60622.56-0.07%
BET-NG1213.18-0.53%
BET-TR37787.26-0.98%
BET-TRN36728.98-0.98%
BET-XT1471.96-0.91%
BET-XT-TR3191.04-0.91%
BET-XT-TRN3108.26-0.91%
BETAeRO910.86-1.18%
BETPlus2535.89-0.95%
RTL38053.05-0.66%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel