Buget 2019. Ce i se pregăteşte lui Teodorovici în Parlament

DCBusiness Team |
Data actualizării: | Data publicării:
Adoptarea bugetului nu este scutită de neprevăzut
Adoptarea bugetului nu este scutită de neprevăzut

Bugetul pe 2019 a provocat controverse politice înainte să fie publicat de către Ministerul Finanțelor. Practica anilor trecuți a arătat că graficul adoptării bugetului poate fi dat peste cap dacă opoziția își propune să recurgă la tragere de timp cu orice preț. Au fost ani în care opoziția a depus mii de amendamente, iar pentru a grăbi lucrurile cei de la putere au trebuit să facă mici concesii. În continuare, amendamentele cu cele mai mari șanse de succes sunt cele legate de banii acordați bisericilor.

Finanțarea construirii sau reparațiilor de biserici rămâne un subiect sensibil pentru parlamentarii care vor să obțină bunăvoința comunităților din care provin, iar Guvernul a trebuit să facă deseori concesii întrucât amendamentele depuse la proiectul de buget proveneau atât de la putere, cât și de la opoziție. Astfel, pentru 2018 au fost alocate 60 de milioane de lei în plus pentru Secretariatul General al Guvernului, instituția care acordă fondurile pentru lăcașurile de cult. Alături de o suplimentare a fondului de rezervă a Guvernului, aceasta a fost singura modificare de substanță a bugetului.

Guvernul Cioloș a venit în 2016 cu un proiect de buget fără alocări pentru construirea de biserici, însă parlamentarii au modificat consistent acest capitol, iar Guvernul a trebuit să se conformeze. Alocarea unor sume către SGG pentru biserici este o concesie făcută parlamentarilor pentru a preveni un val de amendamente a căror dezbatere ia timp. Astfel, bani în plus pentru culte au fost prevăzuți în nu mai puțin de  2.400 de amendamente în 2010 și 1.600 în 2012, aproape toate fiind respinse.

Trageri de timp și accidente

O altă vulnerabilitate a Executivului este criza de timp, pe care opoziția are tendința să o amplifice inclusiv prin depunerea și susținerea unui număr mare de amendamente, a căror dezbatere consumă mult timp. Pentru bugetul pe anul trecut, principalele partide de opoziție, PNL și USR, au avut peste 700 de amendament depuse, iar numărul este foarte redus față de vârful din 2010, când opoziția de atunci a ”bombardat” bugetul guvernării PDL cu 13.500 de amendamente. În 2013, au fost doar 13.000 de amendamente. Zile în șir, până noaptea târziu, parlamentarii opoziției și-au exasperat adversarii cu perseverența cu care își susțineau amendamentele, chiar dacă erau respinse unul după altul. De obicei, gherila parlamentară înceta după o discuție între liderii de grup, în urma căreia opoziției i se făceau concesii simbolice.

Posibilitatea de amendare a bugetului de stat a fost redusă considerabil în septembrie 2013, când Legea finanțelor publice a fost modificată astfel încât în Legea bugetului nu mai pot fi introduse cheltuieli suplimentare care țin de competența autorităților locale. În consecință, numărul amendamentelor a scăzut, dar rămâne de ordinul sutelor. 

Citește și: Buget 2019. Cât au primit în plus primarii cei mai nemulțumiți

Iar posibilitatea accidentelor neplăcute pentru Guvern nu este exclusă. PNL a contestat bugetul pe 2015 la CCR, ceea ce a mai întârziat bugetul cu câteva zile. În 2018, a existat din nou o dispută legată de banii rămași în administrațiile locale, precum cea din aceste zile. Membrii coaliției PSD-ALDE din Comisiile de buget-finanțe s-au revoltat împotriva conducerilor de partid și au adoptat un amendament privind creșterea cotelor din impozitul pe venit care revine primăriilor, fapt ce punea sub semnul întrebării întreaga construcție bugetară. Abia în plen, coaliția a strâns rândurile și a respins amendamentul.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9759
Diferența -0.0007
Zi precendentă 4.9766
USD
Azi 4.7742
Diferența 0.0425
Zi precendentă 4.7317
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9759 RON
USD flag1 USD = 4.7742 RON
GBP flag1 GBP = 5.9774 RON
CHF flag1 CHF = 5.3721 RON
AUD flag1 AUD = 3.1018 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.4124 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0309 RON
NOK flag1 NOK = 0.4302 RON
SEK flag1 SEK = 0.4306 RON
XAU flag1 XAU = 415.3204 RON
Monede Crypto
1 BTC = 473528.60RON
1 ETH = 15700.24RON
1 LTC = 432.45RON
1 XRP = 6.97RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.75%
6 luni: 5.79%
12 luni: 5.83%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17134.54-0.97%
BET-BK3177.98-1.36%
BET-EF923.66-0.61%
BET-FI60622.56-0.07%
BET-NG1213.18-0.53%
BET-TR37787.26-0.98%
BET-TRN36728.98-0.98%
BET-XT1471.96-0.91%
BET-XT-TR3191.04-0.91%
BET-XT-TRN3108.26-0.91%
BETAeRO910.86-1.18%
BETPlus2535.89-0.95%
RTL38053.05-0.66%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel