Finanțarea construirii sau reparațiilor de biserici rămâne un subiect sensibil pentru parlamentarii care vor să obțină bunăvoința comunităților din care provin, iar Guvernul a trebuit să facă deseori concesii întrucât amendamentele depuse la proiectul de buget proveneau atât de la putere, cât și de la opoziție. Astfel, pentru 2018 au fost alocate 60 de milioane de lei în plus pentru Secretariatul General al Guvernului, instituția care acordă fondurile pentru lăcașurile de cult. Alături de o suplimentare a fondului de rezervă a Guvernului, aceasta a fost singura modificare de substanță a bugetului.
Guvernul Cioloș a venit în 2016 cu un proiect de buget fără alocări pentru construirea de biserici, însă parlamentarii au modificat consistent acest capitol, iar Guvernul a trebuit să se conformeze. Alocarea unor sume către SGG pentru biserici este o concesie făcută parlamentarilor pentru a preveni un val de amendamente a căror dezbatere ia timp. Astfel, bani în plus pentru culte au fost prevăzuți în nu mai puțin de 2.400 de amendamente în 2010 și 1.600 în 2012, aproape toate fiind respinse.
Trageri de timp și accidente
O altă vulnerabilitate a Executivului este criza de timp, pe care opoziția are tendința să o amplifice inclusiv prin depunerea și susținerea unui număr mare de amendamente, a căror dezbatere consumă mult timp. Pentru bugetul pe anul trecut, principalele partide de opoziție, PNL și USR, au avut peste 700 de amendament depuse, iar numărul este foarte redus față de vârful din 2010, când opoziția de atunci a ”bombardat” bugetul guvernării PDL cu 13.500 de amendamente. În 2013, au fost doar 13.000 de amendamente. Zile în șir, până noaptea târziu, parlamentarii opoziției și-au exasperat adversarii cu perseverența cu care își susțineau amendamentele, chiar dacă erau respinse unul după altul. De obicei, gherila parlamentară înceta după o discuție între liderii de grup, în urma căreia opoziției i se făceau concesii simbolice.
Posibilitatea de amendare a bugetului de stat a fost redusă considerabil în septembrie 2013, când Legea finanțelor publice a fost modificată astfel încât în Legea bugetului nu mai pot fi introduse cheltuieli suplimentare care țin de competența autorităților locale. În consecință, numărul amendamentelor a scăzut, dar rămâne de ordinul sutelor.
Citește și: Buget 2019. Cât au primit în plus primarii cei mai nemulțumiți
Iar posibilitatea accidentelor neplăcute pentru Guvern nu este exclusă. PNL a contestat bugetul pe 2015 la CCR, ceea ce a mai întârziat bugetul cu câteva zile. În 2018, a existat din nou o dispută legată de banii rămași în administrațiile locale, precum cea din aceste zile. Membrii coaliției PSD-ALDE din Comisiile de buget-finanțe s-au revoltat împotriva conducerilor de partid și au adoptat un amendament privind creșterea cotelor din impozitul pe venit care revine primăriilor, fapt ce punea sub semnul întrebării întreaga construcție bugetară. Abia în plen, coaliția a strâns rândurile și a respins amendamentul.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.