În doar câțiva ani, germanii au devenit o națiune de cumpărători online, majoritatea preferând acum să achiziționeze haine, alimente și medicamente prin intermediul dispozitivelor digitale, pe fondul pandemiei de COVID-19.
Un sondaj arată că 99% dintre adulții din Germania – o țară unde peste 70% dintre companii încă folosesc faxul – fac acum cumpărături online, iar 39% dintre respondenți achiziționează produse cel puțin o dată pe săptămână.
Acest lucru contrastează cu reputația germanilor de a fi mai reticenți față de tendințele tehnologice decât media europeană. Un studiu McKinsey din 2022 a evidențiat faptul că germanii sunt deosebit de critici față de hiper-personalizare. Totuși, această atitudine pare să se schimbe, conform unui studiu realizat de institutul german GfK împreună cu Mastercard, publicat exclusiv de Reuters.
Confort și prețuri competitive
Alvaro Pinilla, un avocat de 30 de ani, și-a mobilat noul apartament din Berlin aproape exclusiv online, cumpărând lămpi, ustensile de bucătărie, covoare și mobilier.
„Este confortul de a nu fi nevoit să ieși din casă,” a declarat Pinilla pentru Reuters. „Cred, de asemenea, că prețurile online sunt la fel de competitive, sau chiar mai bune decât în magazinele fizice.”
Sezonul de reduceri, precum Black Friday și Cyber Monday, împreună cu apropierea Crăciunului, marchează vârfuri în comerțul online. Asociația principală a retailerilor din Germania (HDE) estimează vânzări de 87,1 miliarde de euro (91,66 miliarde de dolari) pentru sectorul de e-commerce în acest an.
„Dacă trece o săptămână fără să cumpăr nimic, creierul meu îmi spune: 'E timpul să te răsfeți',” spune Pinilla, care intenționează să profite de reducerile de Black Friday pentru a-și cumpăra o haină, cizme, un fular și mănuși.
Moda și electronicele, în topul preferințelor
Sondajul, realizat pe un eșantion de peste 1.000 de persoane, relevă că moda este de departe cea mai populară categorie de produse în comerțul online: două treimi dintre respondenți au comandat haine și încălțăminte online în ultimele 12 luni, comparativ cu 43% la începutul pandemiei, în 2020.
„Am început să fac cumpărături online în pandemie și mi-a intrat în obicei,” a declarat Pinilla, adăugând că a devenit mai priceput în găsirea produselor dorite.
Germania a generat 37,6 miliarde de dolari din veniturile Amazon în 2023, devenind cea mai mare piață internațională a companiei.
Cumpărături spontane și smartphone-uri
Sarah Schedler, o content manager în vârstă de 29 de ani, este un alt exemplu al popularității cumpărăturilor online. „Dacă ceva este la preț întreg, de obicei îl pun pe lista de dorințe și aștept până când este redus,” spune ea. „Sunt un fel de regină a reducerilor.”
Electronicele sunt a doua cea mai populară categorie pentru cumpărătorii online germani, aproape jumătate dintre aceștia achiziționând astfel de produse în acest an.
Comerțul online cu produse alimentare a crescut spectaculos, de la 7% în 2020 la 25% în 2024, în timp ce achizițiile online de produse de îngrijire personală aproape s-au dublat, ajungând la 35%, potrivit GfK.
Aproape patru din zece germani preferă să facă cumpărături pe telefonul mobil, 10% folosesc o tabletă, iar jumătate utilizează un computer.
„Majoritatea oamenilor au mereu smartphone-ul la îndemână... Acest lucru face mai ușoară realizarea cumpărăturilor spontane,” a explicat Peter Robejsek, director general Mastercard Germania.
HDE estimează că vânzările generate prin smartphone-uri au atins aproape 47 de miliarde de euro anul trecut, reprezentând un record de 55% din totalul comerțului online din Germania.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.