"La nivel european au fost setate pentru următoarea perioadă creșteri succesive ale obiectivelor, 2025 un prim prag, 2030 următorul, în mode evident aceste intervale de timp sunt lăsate astfel încât fiecare stat membru să identifice noi soluții pentru a putea crește gradul de reciclare să găsească și să armonizeze cadrul legislativ, să implementeze soluțiile și bineînțeles aceste soluții, fiecare în parte și cumulat să aibă un rezultat final, acela de a duce cât mai puține deșeuri la depozitare și a le reintroduce în sistemul economiei circulare.
În același timp, tot în perioada următoare se modifică la nivel european punctul de măsurare,în mod practic ar trebui o dată cu modificarea acestui punct de măsurare să fie colectate cantități mult mai mari de deșeuri pentru a raporta aceeași cantitate de material reciclat.
Taxa de depozitare este întotdeauna necesară pentru a fi o stavilă în depozitare și a-i determina pe toți să reintroducă cantitățile în reciclare. În România, de ani de zile, această taxă de depozitare este la o valoare atât de mică încât se transformă, sper să nu greșesc, într-o sursă de venit pentru cei care o încasează. Astăzi este la aproximativ 80 de lei, se discută de ani de zile creșterea la măcar 120 de lei, pe un principiu simplu: trebuie să fie mult mai scump să depozitezi decât să reciclezi. În același timp, complementar, s-a făcut referire, inclusiv de către autorități la implementarea concretă a principiului ”plătești cât arunci”. La fel trebuie cumulat inclusiv cu taxa de depozitare. Cel care nu face nimic, ca obligație a fiecărui cetățean de a colecta separat, să plătească mult mai mult decât cel care face un efort minim, am afirmat noi în campania națională pe care am derulat-o. În gospodăria fiecăruia să pună separat deșeurile și după cum preciza domnul director Teodoru, va influența inclusiv costurile finale ale întregului proces de reciclare.
Putem vorbi în continuare de lipsa infrastructurii, atât ca structură, cât și ca număr pus la dispoziția cetățeanului și putem vorbi și de eficiența campaniilor de conștientizare. În lipsa acestor măsuri la nivel național, nu vom putea avea pretenția că vom realiza obiectivele de reciclare. Surprinzător, în loc să alocăm timp și resurse pentru a discuta și a implementa lucruri complete care ar putea duce la realizarea obiectivelor, avem surprinderea să ne trezim cu prevederi legislative care practic duc un sistem funcțional, inclusiv domnul Vișan a recunoscut că poate să fie perfecționat, duc un sistem funcțional într-o zonă de impredictibilitate fantastică. Sunt două prevederi de impact în modificările pentru legea 196. Cea la care a făcut referire domnul Vișan este legată de prejudiciul pe care un eventual colaborator pe lanț îl realizează, iar noi, asociația OIREP, întotdeauna am susținut și vom susține în continuare ca prejudiciul să fie integral în sarcina celui care îl creează", a declarat Geanin Șerban.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.