Publicitate
Greu de oprit toate robinetele. Dacă Franța și UE au secat râul de petrol rusesc în urma embargoului istoric instituit la sfârșitul anului 2022, nu același lucru se poate spune despre gaze.
Potrivit publicației economice Les Echos, în primele trei luni ale anului în curs, livrările de gaz natural lichefiat (GNL) rusesc către Franța au crescut mai mult decât în orice altă țară din Uniunea Europeană față de primul trimestru din 2023.
Dezvoltând subiectul și citând datele think tank-ului finlandez Center for Research on Energy and Clean Air (CREA), Politico precizează că, în perioada de referință, Franța a importat 1,5 milioane de tone de GNL ruses, în valoare totală de peste 600 de milioane de euro. Aceste cifre fac din Franța campioana europeană la importurile rusești de GNL de la începutul anului.
În ciuda tonului intransigent adoptat de Emmanuel Macron când vorbește despre Rusia, această tendință poate fi explicată prin realitatea energetică și prin contractele în vigoare. Ca parte a proiectului Yamal LNG, dezvoltat în Arctica, TotalEnergies este obligată să onoreze un contract de furnizare pe termen lung până în 2032, care prevede un prag minim de import de GNL de 4 milioane de tone pe an.
Confruntat cu obiective antagonice, între opoziția față de Moscova, sprijinul Ucrainei și garantarea aprovizionării cu energie, Ministerul Economiei înclină spre respectarea contractelor. „Ar fi lipsit de logică, totuși, să plătești în continuare o marfă pe care nu mai primești”, a explicat un reprezentant al lui Bercy, în rubricile Politico.
Care este efectul sancțiunilor?
În paralel cu embargoul la petrol, Uniunea Europeană și-a sporit eforturile de a se elibera de gazul rusesc, deși sancțiunile economice europene nu interzic importul acestuia. La începutul anului 2024, UE și-a redus importurile de gaz rusesc cu două treimi față de 2021, îndreptându-se spre Statele Unite și Norvegia. Potrivit statisticilor Comisiei Europene, ponderea gazului rusesc transportat prin conducte în UE a scăzut de la peste 40% în 2021 la aproximativ 8% în 2023. Dar, în timp ce fluxul de la conductele rusești se micșorează, problema GNL-ului rămâne nerezolvată. În 2023, țările UE au plătit Moscovei peste 8 miliarde de euro pentru exporturile sale de gaze naturale lichefiate.
În prezent, nicio sancțiune europeană nu vizează GNL=ul rusesc. Ceilalți trei mari cumpărători europeni de GNL rusesc, Belgia, Spania și Țările de Jos, și-au exprimat cu toții deschiderea față de reducerea importurilor, dar ca parte a unei acțiuni colective. "Singura modalitate de a merge mai departe este o abordare comună a modului de reducere sau interzicere a importurilor. Avem nevoie de asta cât mai repede posibil", a comentat luna trecută ministrul spaniol al Energiei, Teresa Ribera.
După invazia rusă a Ucrainei și reducerea transporturilor rusești de gaze către Europa, UE a fost nevoită să-și diversifice sursele de aprovizionare recurgând masiv la gaze lichefiate transportate cu nave. Grație celor cinci terminale GNL de care dispune, Franța a fost în 2022 și din nou în 2023 principalul importator de gaz lichefiat pentru Europa, înaintea Spaniei, Țărilor de Jos și Italiei, reprezentând 22% din importurile europene. De la războiul din Ucraina, Franța importă acum mai mult gaz lichefiat decât gaz „de conductă”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.