Concret, Legea nr. 449/2003 privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate acestora prevede la Art. 11, alin (4) astfel:
„Orice reparare sau înlocuire a produselor va fi făcută în cadrul unei perioade de timp, stabilită de comun acord, în scris, între vânzător şi consumator, luându-se în considerare natura produselor (s.n.) şi scopul pentru care acesta a solicitat produsele. Perioada de timp stabilită nu poate depăşi 15 zile calendaristice de la data la care cumpărătorul, după caz (s.n.), a adus la cunoştinţa vânzătorului lipsa de conformitate a produsului sau a predat produsul vânzătorului ori persoanei desemnate de acesta pe baza unui document de predare-preluare. ”
După cum se vede din sublinierile noastre, calculul termenului depinde de mai mulți factori, astfel fiind dificil de stabilit cu exactitate intervalul de timp în care comerciantul este obligat să aducă la conformitate un produs defect.
În acest context, am solicitat și am primit o serie de clarificări de la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), cu mențiunea, din partea autorității, că exprimă un punct de vedere, nu o interpretare generală și obligatorie a textului de lege.
Ziua în care se anunță defectul nu se ia în considerare
ANPC precizează un lucru care adaugă o zi la cele 15 socotite, de regulă, de cumpărătorii ghinioniști din momentul în care au anunțat vânzătorul că produsul s-a stricat:
„Cu referire la calculul termenului, precizăm că acesta se regăsește în cuprinsul dispozițiilor art. 181 din Noul Cod de Procedură Civilă. ”
Potrivit Art. 181 din Noul Cod de Procedură Civilă, când termenul se socotește pe zile, nu intră în calcul ziua de la care începe să curgă termenul, nici ziua când acesta se împlineşte. Cu alte cuvinte, calculul termenului în care produsul trebuie adus la conformitate începe în ziua următoare celei în care a fost sesizată neconformitatea.
REGULI NOI pentru PIEȚE AGROALIMENTARE. TOATĂ LUMEA trebuie să știe
Cum se calculează, concret, termenul de 15 zile calendaristice
În continuare, autoritatea specifică două situații ce influențează perioada de timp în care produsul trebuie adus la conformitate:
Rabla electrocasnice. Buget EPUIZAT în 90 de minute. Ce urmează
„Potrivit textului legal, art. 11, alin. (4), prin sintagma „după caz”, legiuitorul distinge două situații:
a) cumpărătorul a adus la cunoștința vânzătorului lipsa de conformitate a produsului;
b) cumpărătorul a predat produsul vânzătorului ori persoanei desemnate de acesta pe baza unui document de predare-primire.
Cele două situații reies din natura produselor achiziționate, după caz:
Produse cu gabarite/greutăți semnificative, dificil/imposibil a fi ambalate și transportate (aparate frigorifice, mașini de spălat rufe, mașini de gătit racordate la rețeaua de gaze naturale, aparate de aer condiționat etc.) – cazul de la litera a);
Produse posibil a fi manipulate/transportate (telefoane mobile, televizoare, tablete, autoturisme etc.) – cazul de la litera b).”
Așadar, în cazul produselor transportabile cum sunt televizoarele și telefoanele mobile, termenul se socotește (fără a lua în calcul ziua sesizării) astfel:
din momentul în care clientul l-a predat personal comerciantului de la care l-a cumpărat, sau
din momentul în care clientul a primit, de la persoana desemnată de vânzător, un document de predare-primire care arată că produsul a fost recepționat în vederea reparării.
În cazul produselor netransportabile pentru că au dimensiuni mari și/sau sunt racordate la utilități (frigidere, mașini de spălat rufe sau vase, aparate de aer ș.a.), cele 15 zile calendaristice încep în ziua următoare celei în care comerciantul a fost anunțat despre neconformitate.
Când se poate cere remedierea situației într-un termen mai mic de 15 zile
În opinia ANPC, atunci când produsul a fost cumpărat pentru a fi utilizat în scurt timp, dar nu corespunde scopului achiziției, comerciantul trebuie să aplice măsurile reparatorii (repararea sau înlocuirea) într-un termen care să îi permită clientului să se folosească de el, chiar dacă acel termen este mai scurt decât cel precizat în legislație:
„O altă condiție stabilită de legiuitor este aceea ca măsurile reparatorii să fie luate fără inconveniente semnificative pentru consumator, ținând cont de natura produsului și scopul pentru care a fost achiziționat. Ca exemplu, cazul în care consumatorul a achiziționat produsul <<mănuși de box>> pentru a le utiliza la o competiție care are loc peste 5 zile, măsura reparatorie trebuie aplicată ținând cont de acest aspect și nu în termenul maxim prevăzut de lege. Astfel, readucerea la conformitate a produsului într-un termen care să nu afecteze participarea consumatorului la competiția sportivă programată echivalează cu o încălcare a dispozițiilor legale.”
Drepturile consumatorilor legate de garanția de conformitate nu se limitează la măsurile reparatorii descrise în articol. În anumite situații, se poate cere o reducere de preţ sau chiar rezoluțiunea contractului.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.