O interdicție a UE privind importul de produse petroliere procesate din Rusia urmează să intre în vigoare la 5 februarie, iar blocul lucrează cu G-7 pentru a impune un nivel de plafonare a prețurilor pentru vânzările din țările terțe. Comisia Europeană, brațul său executiv, a propus un nivel de plafonare de 100 de dolari, notează Bloomberg.
Gama preferată de G-7 sugerează că ar prefera un preț mai mare - motivat de îngrijorarea că stabilirea unui nivel prea scăzut riscă să provoace vârfuri de preț sau probleme de aprovizionare în Europa - dar că ar putea trăi cu 100 de dolari. Oficialul remarcă o lipsă de capacitate de rezervă pe piața motorinei, precum și o serie de întreruperi legate de întreținere.
Discuțiile sunt în curs de desfășurare, dar părțile sunt optimiste în privința ajungerii la un acord înainte de intrarea în vigoare a interdicției de import din partea UE, a declarat oficialul.
Este greu de știut care sunt cele mai recente prețuri ale motorinei rusești, deoarece cei doi principali editori de prețuri de pe piață, S&P Global Commodity Insights și Argus Media Ltd., au întrerupt recent unele dintre evaluările lor cheie înainte de intrarea în vigoare a măsurilor UE.
Motorina rusă s-a vândut în ultima vreme la prețuri cuprinse între 115 și 120 de dolari pe baril, a declarat oficialul
Combustibilul s-a menținut în mare parte cu mult peste 100 de dolari pe baril timp de câteva luni, până la 10 ianuarie, potrivit datelor S&P Global, mai bine cunoscut de către comercianți sub numele de Platts.
Contractele futures pentru motorină, care nu includ oferta rusă, se situau vineri la aproximativ 125 de dolari pe baril, potrivit datelor ICE Futures Europe.
UE, care discută nivelul prețurilor în următoarele zile, trebuie să ajungă la un acord unanim pentru a stabili un plafon. Mecanismul ar urma să funcționeze prin interzicerea companiilor din UE de a furniza asigurări sau servicii financiare pentru transportul maritim al combustibililor ruși, cu excepția cazului în care aceștia sunt vânduți sub nivelul de plafonare a prețurilor. Mecanismul are două obiective: limitarea veniturilor Rusiei fără a perturba piețele energetice mondiale.
G-7 și UE au instituit deja un plafon de preț pentru țițeiul rusesc. Pentru combustibilii rafinați, acestea intenționează să impună două plafoane. Unul ar urma să se aplice produselor care au o primă față de țiței, cum ar fi motorina. Pentru produsele cu preț redus, cum ar fi păcura, UE analizează un plafon de 45 de dolari pe baril.
Aceste două plafoane s-ar aplica începând cu data de 5 februarie, dar ar urma să se acorde o perioadă de grație navelor care transportă produse achiziționate și încărcate înainte de această dată și descărcate până la 1 aprilie, potrivit unui proiect de regulament al UE consultat de Bloomberg News.
Analiștii au spus deja că, chiar și atunci când nivelul discutat era de 100 de dolari pe baril, elementul cheie pentru exporturile rusești a fost interdicția europeană, care va închide principala piață de export de motorină a națiunii, mai degrabă decât plafonul.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.