"Fuzionarea celor două agenţii o doreşte Comisia Europeană, nu o doreşte ministerul, deşi suntem singura ţară din Europa care are două agenţii. Presiunile sunt de la Comisie. Eu când am venit la minister am dus un document prin care susţineam continuarea activităţii în două agenţii, dar la prima întâlnire cu noul comisar european a venit întrebarea: "de ce voi românii aveţi două agenţii?" şi probabil că vor fi presiuni să facem o singură agenţie. O să facem să nu fie afectaţi cei care beneficiază de activitatea celor două agenţii. O să găsim o cale înţeleaptă să facem acest lucru fără să fie afectată activitatea. (...) Vă asigur că activitatea celor două agenţii va continua indiferent că ele vor fi împreună sau vor fi separate. Beneficiarii nu vor fi afectaţi de faptul că cele două agenţii din punct de vedere administrativ se vor uni, repet, doar dacă presiunea de la Comisie continuă", a explicat Oros.
El a fost întrebat de deputatul PSD, Ioan Dîrzu, de ce vrea să distrugă două agenţii performante care au adus foarte mulţi bani în România, considerând că acest lucru va fi "o mare nenorocire". "Aceste două agenţii le veţi putea acredita în următorii 2 ani, ce faceţi în această perioadă? Aveţi o misiune foarte grea, veniţi după un ministru performant, iar în Ardeal mai este o vorbă care spune că decât să facem rău mai bine lăsăm lucrurile aşa", a spus Dîrzu în comisii.
În răspunsul său, ministrul a menţionat că performanţa agenţiilor de plăţi este mai mult o poveste. "Totul a fost numai o poveste legată de agenţiile perfomante. Sigur în aceste agenţii sunt oameni de la înfiinţare care lucrează, dar managementul de la aceste agenţii, mai ales de la AFIR, este dezastruos. Asta o spun şi cifrele şi absorbţia. Conducerea de la AFIR se lăuda cu o absorbţie de 51%. Păi, vă spun eu că mai mult de jumătate sau aproape jumătate din bani sunt plătiţi de către APIA, măsuri şi submăsuri gestionate de APIA. Ei au gestionat doar 5 miliarde din cele 9 miliarde de euro, dar se raportează tot timpul la toată suma, de aceea le ies 51%", a subliniat Oros.
Citește și Oros: Eliminăm deficitul comercial în agricultură şi să revenim la excedent
Ministrul interimar al Agriculturii a adăugat că multe dintre problemele de management de la AFIR, care de altfel au ajuns la DNA, sunt şi probleme administrative, în condiţiile în care 119 oameni din mediul privat au fost angajaţi fără concurs, iar unii dintre ei erau şi beneficiari de proiecte AFIR.
"La AFIR, în afară de gravele probleme de management, multe dintre ele sunt la DNA, au fost grave probleme de resoluţionări ale unor decizii de refinanţare. S-au făcut presiuni ca acestea să fie resoluţionate, pe de o parte, iar pe de altă parte, sunt probleme administrative care nu au legătură cu partea penală. Au fost aduşi foarte mulţi oameni din meniul privat - 119, angajaţi fără concurs, mulţi dintre ei fiind beneficiari de proiecte AFIR, şi sigur vreo 38 de miliţieni", a precizat Adrian Oros.
Nu în ultimul rând, oficialul de la Ministerul Agriculturii a menţionat şi câteva soluţii pentru îmbunătăţirea activităţii AFIR, respectiv lansarea urgentă de sesiuni şi contractarea suplimentarea a tuturor sumelor disponibile. "Sunt foarte multe sume disponibile. Sesiunile trebuie să fie continue...(...) De asemenea, trebuie sa analizăm foarte clar care este stadiul achiziţionării, achiziţiei şi al plăţilor. Trebuie să facem o simplificare a procedurilor de lucru şi am identificat trei, legate şi de evaluare, de achiziţii şi de plată", a mai spus Oros.
Ministrul desemnat pentru preluarea portofoliului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Adrian Oros, a primit miercuri aviz pozitiv din partea comisiilor de specialitate reunite ale Parlamentului. Membrii celor două comisii de Agricultură din Camera Deputaţilor şi Senatul României au avizat noul mandat cu 18 voturi pentru şi şase împotrivă şi două abţineri.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.