Povestea se desfășoară ca un thriller, Mercuria Energy Group Ltd. spunând că a fost victima unei fraude. Înainte chiar de a începe călătoria sa din portul de lângă Istanbul până în China, aproximativ 6.000 de tone de cupru încărcate în 300 de containere au fost schimbate cu pavele vopsite prin pulverizare pentru a semăna cu metalul semi-rafinat, scrie Bloomberg.
Acest bizar caz evidențiază vulnerabilitatea comercianților de mărfuri în fața fraudelor, chiar și atunci când există controale de securitate și inspecții. În 2014 și 2015, Mercuria și-a asigurat pierderile potențiale după ce cuprul pe care îl avea într-un depozit din portul chinez Qingdao a fost confiscat de autorități ca parte a unei anchetei de fraudă.
Poliția turcă a arestat 13 persoane în legătură cu escrocheria legată de cuprul fals. Mercuria, unul dintre cei mai mari cinci comercianți de petrol independenți din lume, caută să-și facă dreptate atât în instanțele turcești, cât și într-un dosar de arbitraj în Regatului Unit împotriva furnizorului de cupru, Bietsan. De asemenea, a depus o plângere penală oficială la poliția și procurorii turci în legătură cu înlocuirea mărfurilor și fraudarea asigurărilor, lăsând autoritățile să stabilească cine este responsabil.
Cum a fost înlocuit cuprul
În iunie anul trecut, Mercuria a încheiat un acord de cumpărare a cuprului de la compania turcă Bietsan, furnizor cu care mai făcuse afaceri înainte, potrivit Sinan Borovali, avocatul casei de comerț din Turcia. Se pare că metalul a fost încărcat inițial în primul transport de containere, înainte de a fi inspectat. Sigiliile utilizate pentru a preveni frauda au fost apoi aplicate pe containere.
Citește și: Prețul cuprului a luat-o razna! Așa ceva nu a mai fost din 2011
Dar, sub adăpostul întunericului, containerele au fost deschise, iar cuprul a fost înlocuit cu pietre de pavaj, a declarat într-un interviu firma de avocatură KYB Borovali din Istanbul.
Pe măsură ce navele părăseau terminalul Marport din portul Ambarli la fiecare câteva zile, se întâmpla același lucru: cuprul era descărcat în secret pe timp de noapte și înlocuit cu pietre vopsite.
Cu navele pe mare, Mercuria a plătit 36 de milioane de dolari în cinci tranșe, ultima plată făcută pe 20 august 2020, conform documentelor furnizate de comerciantul de mărfuri anchetatorilor turci. Frauda nu a fost descoperită până când navele au început să sosească în portul chinez Lianyungang.
Crima organizată
"A existat o petiție de urmărire penală a cumpărătorului împotriva vânzătorului și a doi intermediari", a declarat poliția turcă într-un comunicat. ”S-a stabilit că incidentul este rezultatul unei fraude comise în mod organizat.”
În mod normal, în astfel de cazuri, o casă de tranzacționare ar putea face o reclamație împotriva poliței de asigurare a mărfii. Dar Mercuria a constatat că doar unul din șapte contracte utilizate de compania turcă pentru asigurarea încărcăturii era real. Restul fuseseră falsificate.
Cei 13 suspecți de fraudă au fost arestați luna aceasta după mai multe raiduri ale poliției.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.