Franța și Spania se ceartă din cauza unor trenuri

Mara Ivan |
Data publicării:
Trenuri de mare viteză
Trenuri de mare viteză

Guvernul spaniol a lansat marți noi critici la adresa autorităților franceze. 

Concret, Parisul este acuzat că împiedică accesul trenurilor de mare viteză ale operatorului național spaniol Renfe pe piața din capitala franceză. Într-un interviu acordat cotidianului El Pais, ministrul spaniol al Transporturilor, Oscar Puente, a subliniat lipsa de reciprocitate din partea Franței în procesul de liberalizare a pieței feroviare europene.

"Este evident că Franța folosește orice mijloc pentru a bloca o liberalizare autentică a pieței sale. Astfel, ajungem să jucăm după reguli diferite", a declarat ministrul spaniol. Puente s-a arătat sceptic că Renfe va putea oferi legături cu Parisul înainte de decembrie 2024, menționând că acestea ar putea fi întârziate chiar până în 2025.

Liberalizarea pieței feroviare

Liberalizarea pieței feroviare europene a creat oportunități pentru operatorii internaționali, iar Renfe a făcut deja un pas important în această direcție. În iulie 2023, compania spaniolă a lansat legături directe de mare viteză între Barcelona și Lyon, urmate de rute între Madrid și Marsilia. Renfe a devenit astfel al doilea operator străin care concurează pe piața feroviară franceză, după Trenitalia, care a intrat pe piață în 2021.

Renfe își propusese inițial să deschidă legături cu Parisul în vara anului 2024, în timp pentru Jocurile Olimpice, însă proiectul a fost amânat. Operatorul a achiziționat în jur de 30 de trenuri de mare viteză de la producătorul spaniol Talgo pentru a face față cererii, dar problemele legate de omologarea acestora și de adaptarea la sistemele de semnalizare franceze au întârziat planurile. În acest context, compania și-a revizuit obiectivul, având acum ca termen decembrie 2024.

Poziția SNCF și a altor operatori

De cealaltă parte, operatorul național francez, SNCF, și-a consolidat prezența pe piața spaniolă prin filiala sa Ouigo, care operează în Spania încă din 2021. Trenurile Ouigo deservesc principalele orașe spaniole precum Barcelona, Valencia, Alicante și Valladolid, iar noi legături către Andaluzia urmează să fie lansate în toamna acestui an.

Intrarea Ouigo pe piața spaniolă, alături de lansarea companiei Iryo la finalul lui 2022, a schimbat peisajul feroviar al Spaniei. Concurența acerbă a dus la scăderi semnificative ale prețurilor și la o creștere a numărului de pasageri. Însă, aceste schimbări au generat și nemulțumiri la Madrid, unde autoritățile consideră că Franța nu joacă după aceleași reguli, îngreunând accesul Renfe pe teritoriul său.

Justificările Franței

Autoritățile franceze resping aceste acuzații, explicând că întârzierile sunt cauzate de probleme tehnice și birocratice. Concret, ele invocă dificultăți legate de omologarea trenurilor spaniole și de adaptarea acestora la sistemele complexe de semnalizare ale rețelei feroviare din Franța. Aceste argumente sunt considerate insuficiente de autoritățile spaniole, care acuză o lipsă de reciprocitate în procesul de deschidere a piețelor.

"Aceasta este una dintre marile probleme ale liberalizării pieței feroviare europene: nu există reciprocitate reală", a subliniat ministrul Oscar Puente, reiterând că Spania oferă mai multe oportunități operatorilor străini decât primește în schimb.

Implicații pentru viitor

Disputa dintre Spania și Franța evidențiază dificultățile implementării unui proces de liberalizare echitabil la nivel european. În timp ce piața feroviară spaniolă a fost deschisă cu succes concurenței externe, întârzierea cu care operatorii spanioli pot pătrunde pe piața franceză ridică semne de întrebare cu privire la angajamentele asumate de Franța.

Pe fondul acestor tensiuni, viitorul legăturilor de mare viteză între Spania și Franța rămâne incert. Chiar dacă Renfe își va atinge obiectivul de a opera trenuri către Paris, modul în care vor evolua relațiile dintre cele două țări în acest domeniu va avea un impact semnificativ asupra pieței feroviare europene în ansamblu.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Calculator schimb valutar

EUR
Azi 4.9766
Diferența 0.0004
Zi precendentă 4.9762
USD
Azi 4.7317
Diferența 0.0147
Zi precendentă 4.717
Schimb
in
EUR flag1 EUR = 4.9766 RON
USD flag1 USD = 4.7317 RON
GBP flag1 GBP = 5.9743 RON
CHF flag1 CHF = 5.3535 RON
AUD flag1 AUD = 3.0801 RON
DKK flag1 DKK = 0.6672 RON
CAD flag1 CAD = 3.3872 RON
HUF flag1 HUF = 0.0121 RON
JPY flag1 JPY = 0.0307 RON
NOK flag1 NOK = 0.4280 RON
SEK flag1 SEK = 0.4288 RON
XAU flag1 XAU = 405.9099 RON
Monede Crypto
1 BTC = 465889.71RON
1 ETH = 15968.83RON
1 LTC = 422.07RON
1 XRP = 5.71RON
Indicatori financiari
IRCC:
3 luni: 5.99% p.a.
ROBOR:
3 luni: 5.59%
6 luni: 5.63%
12 luni: 5.68%
EURIBOR:
3 luni: -0.4770 %
6 luni: -0.3880 %
12 luni: -0.1270 %
Indici bursieri | Sursa: BVB
IndiceUltima valoareVariatie
BET17302.900.63%
BET-BK3221.640.41%
BET-EF929.350.69%
BET-FI60662.120.61%
BET-NG1219.650.92%
BET-TR38161.220.63%
BET-TRN37092.260.63%
BET-XT1485.430.59%
BET-XT-TR3220.460.59%
BET-XT-TRN3136.900.59%
BETAeRO921.78-0.46%
BETPlus2560.280.63%
RTL38306.500.68%

Opinii

Dumitru Chisăliță, președintele AEI
Profesorul Mircea Coșea / Foto: Crișan Andreescu

Donald Trump revine. Mircea Coşea: Ce se schimbă pentru România și economia europeană?

Donald Trump a fost ales din nou președinte în...

Adrian Negrescu, analist economic

POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
Informațiile BVB sunt destinate exclusiv pentru folosința individuală a utilizatorului final și nu pentru a fi redistribuite, revândute sau folosite în scop comercial.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel