Parchetul din Munchen a confirmat deschiderea unei anchete împotriva a 17 persoane privind suspiciunea de 'trădare a secretelor corporaţiei' şi de 'incitare' la o astfel de acţiune şi utilizare a acestor documente. La rândul său, compania Airbus a anunțat că a semnalat deja acest caz autorităţilor germane privind 'eventuale încălcări comise de către mai mulţi angajaţi cu privire la anumite documente în legătură cu două viitoare licitaţii ale guvernului german' în domeniul comunicaţiilor securizate şi secretelor.
'Unii dintre angajaţii noştri au avut documente pe care nu trebuiau să le aibă', a indicat o sursă din cadrul constructorului european de avioane, potrivit căruia neregulile au fost descoperite în urmă cu 'câteva săptămâni'. Cazul vizează, potrivit presei germane, divizia de armament a Airbus, Airbus Defense and Space (ADS), şi în special filiala din Munchen specializată în activităţi sensibile de securitate cibernetică şi comunicaţii criptate.
Cotidianul Bild afirmă că angajaţii intrați în vizorul justiției au fost suspendați, iar dosarele şi calculatoarele lor au fost confiscate. La rândul său, Ministerul german al Apărării a indicat că este pe cale să 'clarifice natura acestor documente' şi precizează că nu poate exclude că 'este vorba de documente pe care Airbus a avut permisiunea să le vadă'.
O listă lungă de probleme
'Airbus trebuie acum să explice şi să facă puţină curăţenie', a apreciat deputatul ecologist Tobias Lindner, în opinia căruia, după o astfel de descoperire, 'o companie ar trebui în principiu să fie exclusă imediat de la licitaţie'. Mult mai prudent în afirmații, unul dintre purtătorii de cuvânt al ministerului german al Apărării, a afirmat că, în acest stadiu, 'este imposibil' de spus dacă acest caz va avea sau nu un impact asupra procedurilor sale de licitaţie.
Nu este prima oară când Airbus, emblema cooperării industriale şi militare europene, în special franco-germană, se confruntă cu suspiciuni de corectitudine legate de contracte. Airbus este ţinta anchetelor Parchetului naţional financiar (PNF) în Franţa şi Oficiului pentru fraude grave (SFO) din Marea Britanie pentru nereguli în tranzacţii, fapte pe care compania însăşi le-a denunţat în 2016.
Citește și Avionul de război al europenilor. Va fi ceva nemaipomenit
În Germania, producătorul de avioane a fost amendat cu 81,25 milioane de euro anul trecut, ceea ce i-a permis totuşi să închidă ancheta de presupusă corupţie în jurul vânzării de Eurofighter către Austria în 2003. În fine, în cazul 'Kazahgate', sub suspiciunea de 'mituire a unor agenţi publici străini'', Airbus a fost plasat în iunie sub statutul de martor asistat, intermediar între martor şi acuzat.
În aceste cazuri diferite, Airbus a jucat aceeaşi strategie: autodenunţul. Această practică, încercată şi de alte grupuri în cazuri de corupţie, cum ar fi Rolls Royce, pune la adăpost compania, în special în Franţa şi în Marea Britanie, de urmărirea penală. Airbus a angajat o amplă reînnoire a echipei sale de conducere. În primăvara trecută, în fruntea grupului germanul Tom Enders a fost înlocuit de către fostul şef al Departamentului de vânzări a avioanelor comerciale, Guillaume Faury, .
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.