Guvernele trebuie să reacţioneze în faţa temerilor în creştere că firmele digitale plătesc prea puţine taxe în majoritatea ţărilor în care operează, ceea ce privează ministerele de finanţe de fondurile vitale necesare serviciilor publice şi asistenţei sociale. O regândire este necesară după publicarea unor rapoarte, inclusiv de la FMI, care arată că sistemul de impozitare a corporaţiilor nu a reuşit să reflecte schimbările din economia mondială, a afirmat Christine Lagarde într-un discurs rostit luni la Washington.
Fără a nominaliza firmele individuale, oficialul FMI a declarat: "Un impuls pentru regândirea sistemului de impozitare a corporaţiilor pe plan global trebuie să vină în urma creşterii modelelor de afaceri extrem de profitabile din domeniul tehnologic". Analizele FMI arată că cele mai sărace state pierd venituri de miliarde de dolari din cauza tehnicilor de optimizare fiscală utilizate de multinaţionale, a explicat Lagarde. Conform datelor FMI publicate luna aceasta, 150 dintre cele mai sărace state pierd anuale venituri de aproximativ 200 de miliarde de dolari (sau aproximativ 1,3% din PIB).
Citește și: Giganții Internetului câștigă lupta cu Uniunea Europeană
De exemplu, tehnica de optimizare fiscală utilizată de Google, denumită "Double Irish, Dutch Sandwich", constă în transferul veniturilor realizate de o filială irlandeză către o societate olandeză fără niciun angajat, care ulterior le transferă către o căsuţă poştală din Insulele Bermude deţinută de o altă societate înregistrată în Irlanda. Timp de peste un deceniu, această strategie perfect legală a permis Google să plătească taxe mai mici pentru profiturile realizate în străinătate.
În 12 martie, cele 28 de state membre ale Uniunii Europene au suspendat formal proiectul unei taxe europene asupra giganţilor mediului online (taxa GAFA), din cauza opoziţiei a patru ţări.
Aşa cum era de aşteptat, Irlanda, Suedia, Danemarca şi Finlanda au respins această iniţiativă legislativă europeană, ceea ce a condus la blocarea proiectului întrucât, în materie fiscală, pentru ajungerea la un acord este necesară unanimitatea la nivelul UE. Conform Reuters, care citează o serie de documente UE, propunerea viza introducerea rapidă a unei taxe de 3% pe veniturile generate de aceste companii din anumite activităţi (publicitate sau revânzarea datelor personale). În timp ce planul privind o taxă la nivel european a eşuat, Franţa, Italia şi Spania au introdus taxe digitale la nivel naţional.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.