Iată comunicatul
”Pentru ca in ultimii 30 de ani nu s-a luat nicio masura concreta pentru combaterea poluarii, Bucurestiul se afla pe locul 6 in topul celor mai poluate orase din Europa.
Măsura este una dintre soluțiile prevăzute în Planul de Calitate a Aerului, și vine în completarea acțiunilor de modernizare a transportului public în comun și de fluidizare a traficului
Primarul General, Gabriela Firea, a susținut astăzi o conferință de presă în care a prezentat Proiectul de hotărâre pentru combaterea poluării din Capitală. Proiectul se va afla în consultare publică 45 de zile, iar ulterior va fi supus aprobării CGMB.
Primarul General, Gabriela Firea:
“Lansam astazi in consultare publica un proiect extrem de important pentru sanatatea bucurestenilor, care contine o serie de masuri pentru imbunatatirea calitatii aerului in Municipiul Bucuresti.
Din nefericire, Bucurestiul este pe locul 6 in topul celor mai poluate orase din Europa. Romania se afla din anul 2011 in procedura de infrigement, din cauza poluarii. Printre principalele motive pentru care se înregistrează valori record de poluare se numără traficul rutier dens, cauzat de utilizarea pe scara larga a autovehiculelor proprii. In ultimii zece ani, nivelul maşinilor care circula prin Bucuresti s-a dublat. Din aceasta cauza, valorile de poluare sunt de nouă-zece ori mai mari decât limitele admise.
Am adoptat imediat după preluarea mandatului un Plan Integrat de Calitate a Aerului (PICA), am început să aplicăm câteva dintre măsurile prevăzute acolo, iar proiectul cu care venim astăzi în fața bucureștenilor este una dintre soluțiile propuse în acest Plan.
Concret, vom introduce vinieta electronica pentru circulatia rutiera pe drumurile publice din Bucuresti.”
Precizăm că, spre deosebire de hotărârea din Constanța, care instituia o taxă de acces, la București este vorba despre o vinietă de utilizare a drumurilor publice.
Taxa de acces in statiunea Mamaia a fost anulată de instanța deoarece avea caracter discriminatoriu și limita libertatea de circulatie a persoanelor care poseda autoturisme inmatriculate in alt judet decat Constanta, chiar daca aceste persoane achitau alte taxe de utilizare a arterelor rutiere (rovinieta). Vinieta Oxigen are același fundament juridic cu cel al RoVinietei instituita de Guvern; nu este o taxa de acces, ci achiziția unui tichet/ vinieta de utilizare a drumurilor publice ale municipiului Bucuresti pentru categoriile de autoturisme care au un grad ridicat de poluare, fiind exceptate de la obligația achiziției cele care au grad redus de poluare sau electrice, conform normelor UE.
Aceasta vinieta este agreată de Comisia Europeană, deoarece este prevăzută in PICA, document ce s-a elaborat la solicitarea Comisiei Europene.
Primarul General a detaliat cele două categorii de viniete prevăzute în proiect: Oxigen-B și Oxigen-C:
“Prima categorie: pentru autoturismele inmatriculate in alte orase sau state care tranziteaza capitala, se va achizitiona vinieta electronica Oxigen-B (Bucuresti) , care va costa 10 lei pe zi, sau 1.900 de lei pe an. Exceptie fac doar masinile din judetul Ilfov unde in cea mai mare parte locuiesc tot bucuresteni si reprezinta zona metropolitana a capitalei. Daca autoturismele inmatriculate in alte orase sau tari sunt si cu grad ridicat de poluare, adica Non euro, Euro 1, Euro 2 vor fi complet interzise in Centrul Capitalei.
A doua categorie: pentru autovehicule înmatriculate în Municipiul București și județul Ilfov, cu norma de poluare Euro 3, accesul în zona centrală este permis numai în urma achiziționării unei viniete electronice de tip Oxigen-C(Centru), în valoare de 75 de lei/luna, respectiv 900 lei pe an.”
De asemenea, autoturismele inmatriculate in Bucuresti si Ilfov, cu grad mare de poluare: Non Euro, Euro 1, Euro 2, vor fi interzise și ele in zona centrala a Capitalei care, de altfel, sufera cel mai mult din cauza poluarii intense. Cele cu norma de poluare Euro 4, 5 si 6, hibride sau electrice au acces fără plata unei viniete pe toate drumurile din Bucuresti.”
Restricțiile se aplică începând cu 1 ianuarie 2020 zilnic, de luni până vineri, în intervalul orar 07:00-22:00, cu excepția sărbătorilor legale.
Zona de utilizare a vinietei Oxigen-B,denumită Zona de Acțiune pentru Calitatea Aerului (ZACA), se află în perimetrul delimitat de: P-ța Victoriei – bd. Iancu de Hunedoara – șos. Ștefan cel Mare – str. Polonă – str. Mihai Eminescu – str. Traian – bd. Nerva Traian – bd. Gheorghe Șincai – str. Lânăriei – Calea Șerban Vodă – bd. Mărășești – str. Mitropolit Nifon – bd. Libertății – Calea 13 Septembrie – str. Izvor – str. B.P. Hașdeu – str. Vasile Pârvan – str. Berzei – str. Buzești – P-ța Victoriei, inclusiv limitele acestuia.
Mihai Teodorescu, director în Primăria Capitalei (Direcția Transporturi), a explicat cum se vor face verificările: “Pentru monitorizarea circulației pe drumurile din București va fi utilizat sistemul ANPR (Automatic Number Plate Recognition) - un sistem inteligent, special creat pentru identificarea vehiculelor prin recunoașterea numerelor de înmatriculare. Este nevoie de instalarea a 194 de camere video, imaginile urmând a fi transmise poliției locale, iar amenzile se vor trimite acasă, pe modelul utilizat în restul țării.”
Excepții:
Sunt exceptate de la plata vinietelor cateva categorii de autovehicule care apartin serviciilor publice comunitare, pentru situatii de urgenta, ambulanta, SMURD, pompieri, autoturismele special adaptate persoanelor cu dizabilitati, plus altele prevazute de legislatia de specialitate.
Contravenții:
Circulația autovehiculelor în zonele restricționate, fără achiziționarea vinietei, constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 1.500 la 2.000 lei.
Utilizarea sumelor:
Sumele provenite din încasarea vinietelor Oxigen tip B si Tip C se fac venit la bugetul Municipiului București și vor fi folosite cu prioritate pentru lucrări, investiții și proiecte din domeniul protecției mediului și al mobilității urbane, care contribuie direct sau indirect la îmbunătățirea condițiilor de transport și a calității aerului.
Conform datelor statistice privind autovehiculele non Euro, Euro 1, Euro 2 Euro 3 si Euro 4, in Municipiul Bucuresti si in judetul Ilfov sunt inmatriculate 1.621.274 de autovehicule, dintre care
NONEURO: 261.749,
EURO 1: 7.188,
EURO 2: 113.729,
EURO 3: 213.061,
EURO 4: 440.889,
EURO 5: 253.114,
EURO 6: 331.544.
Astfel, dintr-un total de aprox. 1,6 milioane de autoturisme inmatriculate in Bucuresti si Ilfov, aproximativ 600.000 (peste 35%) sunt intens poluatoare (noneuro, Euro 1, Euro 2, Euro 3). Cifrele se refera doar la autovehiculele inmatriculate in Bucuresti, insa in Capitala Romaniei, zilnic, circula sute de mii de autovehicule inmatriculate in alte judetele sau chiar in alte tari, cum ar fi Bulgaria, ceea ce inseamna ca realitatea este mult mai grava – dupa ultimele informatii de la Brigada rutiera, in jur de 400-500 de mii de masini din alte judete.
Directiva 2004/35/CE menționează că “Prevenirea și repararea daunelor aduse mediului trebuie să se pună în aplicare în conformitate cu principiul „poluatorul plătește” prevăzut de tratat și cu principiul dezvoltării durabile.
Prin acest proiect Capitala se aliniază, practic, la tendintele altor orase europene, care, prin instaurarea unor taxe de poluare, au obtinut rezultate spectaculoase in ceea ce priveste imbunatatirea calitatii aerului si au dus, implicit, si la decongestionarea traficului rutier in zonele centrale.
Ex: (Orasul britanic Durham in anul 2002; Londra - 2003; Stockholm - 2007; Valletta - 2007, Milano - 2012).
Primăria Capitalei a elaborat, în actualul mandat, primul document strategic, Planul Integrat de Calitate a Aerului (PICA) pentru municipiul București, care are ca obiectiv reducerea în cel mai scurt timp a nivelului de poluanți din aer și protecția sănătății locuitorilor Capitalei. Măsura cea mai importantă din PICA pentru reducerea emisiilor de poluanți provenite din traficul rutier este măsura I.14 - Gestionarea traficului în zona centrală a Municipiului București, cu termen de finalizare anul 2022, care prevede implementarea în perimetrul zonei centrale a Bucureștiului a următoarelor acțiuni de reducere a traficului:
- restricționarea accesului auto prin identificarea și implementarea unui sistem de taxare sau de utilizare a vinietelor;
- introducerea regimului obligatoriu de plată a parcărilor de utilitate publică generală și stabilirea unui necesar optim de locuri de parcare (35.000 locuri de parcare);
PICA mai cuprinde si alte măsuri eficiente si cuantificabile prin acțiuni concrete, aflate in curs de implementare, din care amintim:
- Modernizarea parcului auto al Societatii de Transport Bucuresti STB SA prin achiziționarea a 400 de autobuze noi Euro 6, (proiect finalizat la 31.05.2019).
- Achiziționarea de vehicule la standarde europene, moderne și nepoluante pentru dotarea transportului public de călători - 100 tramvaie noi, 100 troleibuze noi, modernizarea a 100 de tramvaie în funcțiune, de asemenea achizitia a 100 de autobuze electrice și a 130 autobuze hibrid. (Prin aceste măsuri se stimulează utilizarea serviciului transport public în detrimentul transportului individual si cresterea numărului de călători cu aproximativ 30%.
- realizarea de piste pentru biciclete (30 km) pe principalele bulevarde ale capitalei si introducerea unui sistem de transport public cu biciclete (crearea de staţii de închiriere, parcări și achiziţionarea de biciclete pentru utilizare de către public în anul 2018- prin acordarea a 30.000 de vouchere pentru locuitorii capitalei);
- Asigurarea priorității pentru transportul public de călători prin realizarea a 8,4 km de bandă unică;
- Implementarea sistemului de management al traficului în București (BTMS) - până în anul 2020, se va realiza interoperabilitatea cu sistemul public de transport pentru toate cele 435 de intersecții din capitală;
- Aplicarea măsurilor de modernizare a sistemului de termoficare și cogenerare - se vor moderniza 11 centrale termice de cvartal, prin dotarea cu cazane cu arzătoare cu emisii reduse de NOx, pentru care s-a considerat o eficienţă de reducere a emisiilor proprii de NOx de 40%.
- Continuarea programului de reabilitare termică a clădirilor la nivelul sectoarelor 1-6.
De asemenea, Primaria Capitalei a derulat programul „de stimulare a eliminarii din traficul bucurestean a autovehiculelor cu grad ridicat de poluare, prin acordarea de eco-vouchere", prin care bucurestenii care au dorit sa renunte la autovehiculele uzate, au primit din partea Primariei Capitalei eco-vouchere in valoare de 9.000 de lei. Cu aceste eco-vouchere, bucurestenii pot sa-si achizitioneze autoturisme noi EURO 6, non-diesel, mijloace de locomotie noi 'prietenoase cu mediul', non-diesel, hibride sau electrice, obiecte electrocasnice si electronice noi, cu clasa energetica superioara.
De asemenea, pentru scăderea volumelor de trafic și, implicit, a poluării, si prin Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) 2016-2030 Regiunea Bucuresti-Ilfov, au fost stabilite măsuri de încurajare a utilizării transportului public și alternativ, precum și de descurajare a utilizării transportului auto privat individual. Printre acestea, se regăseste si masura de limitare şi/sau taxare a accesului vehiculelor motorizate, în anumite perimetre, pe anumite străzi.”
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.