Stockholm a adoptat, de asemenea, la o politică strictă de proiectare, dezvoltare și producție autohtonă a echipamentelor sale militare de primă linie - în special a avioanelor. La sfârșitul anilor 1960, Suedia a început să dezvolte un nou avion de luptă multirol, care a fost proiectat de la început pentru a fi foarte versatil. Aeronava trebuia să poată decola de pe piste scurte și, în caz de nevoie, să poată utiliza rețelele mari de autostrăzi și drumuri izolate ale Suediei. În plus, noul avion de luptă trebuia să fie ușor de realimentat și reînarmat de către trupele la nivel de recruți.
Intră în scenă Saab S37 Viggen
Rezultatul a fost Saab S37 Viggen sau "Thunderbolt", un avion de vânătoare cu un singur loc și un singur motor, care avea o aripă dublă delta joasă cu două canarduri echipate cu flapsuri și a fost proiectat pentru a înlocui vechiul Saab J35 Draken. Primul zbor al lui Viggen a avut loc în 1967 și a intrat în serviciul Forțelor Aeriene Suedeze în 1971, scrie 19fortyfive.com. A fost, de asemenea, primul avion proiectat cu canarduri care a fost produs în serie, iar la momentul introducerii sale, a fost cel mai avansat avion de luptă din Europa și a rămas astfel până la intrarea în serviciu a Panavia Tornado în 1981.
Au fost produse mai multe variante distincte ale Saab S37 Viggen, printre care se numără AJ37, care a fost proiectat pentru a îndeplini rolul avion de atac, versiunea de recunoaștere aeriană SF37, versiunea de patrulare maritimă SH37, versiunea de antrenament cu două locuri SK37 și versiunea JA37, un avion de vânătoare-interceptor pentru toate condițiile meteorologice. Între 1970 și 1990 au fost produse aproximativ 329 de Viggens, iar Suedia a fost singura țară care a operat aceste aeronave. În noiembrie 2006, platforma a fost retrasă.
Citește și: Următorul ”monstru” al US Airforce va atinge Mach 7. Cum va arăta Son of Blackbird
Saab S37 Viggen: O serie de premiere notabile
Saab S37 Viggen a fost propulsat de o turbosuflantă Volvo RM 8, care a fost, în esență, o versiune construită sub licență a motorului Pratt & Whitney JT8D care a fost folosit pentru a propulsa avioanele comerciale de linie în anii 1960. La S37 a fost adăugată o postcombustie, în timp ce fuselajul era prevăzut, de asemenea, cu un sistem de inversare a împingerii, care putea fi utilizat în timpul aterizărilor. A fost prima aeronavă dotată atât cu un sistem de postcombustie, cât și cu un sistem de inversare a împingerii - o caracteristică întâlnită mai târziu pe Tornado și pe avionul comercial Concorde. Cu abilitățile sale de a decola și ateriza pe distanțe scurte (STOL), Viggen putea opera de pe piste de aterizare care de aproximativ 500 de metri.
Aeronava avea o viteză maximă de Mach 2,1 o autonomie maximă de 2.000 km cu combustibil intern și un plafon de serviciu de 18.000 de metri. Motorul RM 8 asigura o rată de urcare de 203 metri pe secundă.
Proiectat ca aeronavă cu un singur loc, Viggen era prevăzut cu o avionică avansată, care includea un computer central și un afișaj heads-up pentru a înlocui un navigator uman. Acesta includea CK 37 (centralkalylator 37), primul computer de bord din lume care a utilizat circuite integrate.
Aparatul de vânătoare era o adevărată pasăre de război și era înarmat cu un tun Oerlikon KCA de 30 mm, fiind dotat și cu șase puncte de sprijin sub/din sub fuselaj, care puteau fi folosite pentru a transporta muniție aer-aer și aer-sol. Printre armele tipice încărcate se numărau AIM-9 Sidewinders, AIM-120 AMRAAM și rachete RB71 Skyflash.
Deși Stockholm a planificat inițial să producă 800 de aeronave Viggen, comanda a fost scurtată din cauza costurilor și a faptului că avionul nu a fost oferit pentru export, deși a fost propus ca înlocuitor pentru F-104 Starfighter al NATO. Inițial, Saab a vrut să comercializeze avionul în întreaga lume, dar legile suedeze privind exportul au reprezentat o problemă - în timp ce Statele Unite au blocat, de asemenea, o potențială vânzare către India prin neacordarea unei licențe de export pentru motor, deoarece acesta folosea tehnologie americană.
De notat că Saab S37 Viggen nu a fost desfășurat niciodată în nicio luptă du toate că ar fi putut face față cu brio unei confruntări.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.